musiikki | Kriitikko Seppo Heikinheimo tokaisi joskus
suunnilleen siihen tapaan, että ”Wolfgang
Amadeus Mozart oli ainoa, joka osasi säveltää puhallinmusiikkia. Kaikki muu
on pelkkää torven toitotusta.”
Huomenna siitä
saadaan todiste, kun Porvoon XXX Suvisoitossa Avanti!-orkesterin jäsenet
soittavat Mozartin serenadin nro 10
B-duuri kahdelletoista puhaltimelle ja kontrabassolle KV 361 lisänimeltään Gran Partita. Se on kauneinta puhallinmusiikkia, mitä on sävelletty.
Teoksella on
erikoinen soitinkokoonpano. Siihen kuuluu kaksi oboeta, kaksi
klarinettia, kaksi basettitorvea, kaksi fagottia, neljä käyrätorvea ja – kontrabasso.
Puupuhallinperheestä mukana ei ole lainkaan huiluja, ja kontrabassonkin laita
on vähän niin ja näin. Joidenkin tutkijoiden mukaan Mozart on tarkoittanut sen
tilalle kontrafagottia.
Erikoisuus on myös
basettitorvien läsnäolo. Säveltäjä oli ihastunut tähän klarinettia muistuttavaan
soittimeen ja sen tumman surumieliseen sointiin, joka muistuttaa ihmisen ääntä.
Myöhemmin Mozart sävelsi basettitorvelle myös kuuluisan
klarinettikonserttonsa.
Teoksessa on
seitsemän osaa, ja se oli aikansa viihdemusiikkia. Mozart loi siinä kuitenkin kappaleen,
joka ylitti perinteisen puhallinserenadin mittasuhteet niin kokoonpanoltaan
kuin kestoltaankin. Viimeistään tämän sävellyksen myötä Mozart johdatti
sävellysmuodon – joka oli tarkoitettu 1700-luvun aateliston ajanvietteeksi – rokokoon
sievistelystä täysklassismin aikaan ja tyyliin.
Gran Partita on
kauttaaltaan nerokasta musiikkia, mutta nostan sen osista esiin vain yhden,
kolmantena soitettavan Adagion.
Jostain syystä se
on merkinnyt minulle aina samaa kuin Reino
Helismaan laulu Päivänsäde ja
menninkäinen, vaikka teoksilla ei ole ulkoisesti mitään yhteyttä toisiinsa.
Tosin Mozart sävelsi myös Päivänsäteen ja menninkäisen melodian jo lähes parisataa vuotta ennen Helismaata. Sen voi kuulla mekaanisille uruille sävelletyssä fantasiassa f-molli KV 608.
Yhteistä kappaleille
on se, että sekä Mozartin Adagiossa että Helismaan laulussa kaksi toisilleen
vierasta maailmaa kohtaavat liikuttavalla tavalla.
Gran Partitan
Adagio alkaa matalalla säestyskuviolla, joka tuo mieleen menninkäisen
raahustavat askelet. Ostinato-rytmin ylle ilmestyy kuin tyhjästä oboen ihana melodia
– päivänsäde – joka valaisee hämärän maiseman kullanhohtoisilla säteillään.
Mutta päivänsäteitä
onkin kolme, sillä oboen säveliä jatkavat eteenpäin klarinetti ja basettitorvi,
ja yhdessä nämä taivaasta tipahtaneet henkiolennot laulavat tertsettoaan osan
loppuun saakka menninkäisen ihmetellessä sitä maan rajasta.
Adagio on myös mukana
Milos Formanin elokuvassa Amadeus, jossa on siihen liittyvä upea
kohtaus. Säveltäjä Antonio Salieri
tapaa nuoren Mozartin ensi kerran ja katselee salaa, kun tämä häärii morsiamensa
kanssa pöydän alla ja puhuu ruokottomuuksia.
Seuraavassa
hetkessä nähdään Mozart johtamassa musiikkiaan, joka on juuri Gran Partitan
Adagio. Salieri kuulee musiikin täydellisyydessä Jumalan äänen. Kateellinen
säveltäjä ei voi käsittää, että taivas on siunannut lahjoillaan hävytöntä
kakaraa eikä häntä, kuuliaista palvelijaansa.
Kaksi maailmaa kohtaavat jälleen.
Kaksi maailmaa kohtaavat jälleen.
Oopperasäveltäjä
Salieri ymmärsi heti, millaisen neron kanssa hän oli tekemisissä. Gran Partita
on kokonaisuudessaan hieno esimerkki Mozartin ainutlaatuisesta kyvystä antaa jokaiselle
soittimelle oma ääni ja oma luonne. Mozartin käsissä soittimista tulee aivan kuin eläviä
olentoja, jotka keskustelevat keskenään, kilpailevat, riitelevät ja rakastavat.
Ne ovat kuin oopperasta.
Joku on joskus
sanonut, että ”Haydn soittaa soittimillaan,
Mozart laulaa niillä”. Itse asiassa Mozart tuntuu säveltäneen suurimman osan
musiikistaan oopperaa ja ihmisääntä ajatellen.
Gran Partitan Adagiossa kuullaan kohtaus, jollaisen jokainen oopperasäveltäjä olisi varmasti halunnut tehdä, mutta vain yksi siihen kykeni.
Gran Partitan Adagiossa kuullaan kohtaus, jollaisen jokainen oopperasäveltäjä olisi varmasti halunnut tehdä, mutta vain yksi siihen kykeni.
* * *
Koska Avanti!
esittää serenadin vasta huomenna, suosittelen kuunneltavaksi paremman puutteessa michiganilaisyhtyeen
tulkinnan Adagiosta: https://www.youtube.com/watch?v=LLpBkIhlO2c
Samalla on syytä
onnitella kolmekymmenvuotiasta Porvoon Suvisoittoa, joka on tarjonnut elämyksiä
vuodesta toiseen. Ajan kuluessa Suvisoitto on muuttunut radikaalien nuorten
muusikoiden vaihtoehtotapahtumasta vakiintuneeksi instituutioksi, mutta sen
perusolemus on pysynyt samana.
Se on edelleen
kahden maailman – vanhan ja uuden, klassisen ja modernin, tradition ja
innovatiivisuuden – kohtaamispaikka. Se syntyy joka vuosi uudelleen
uudenlaisena, uuden ohjelmasuunnittelijan myötä. Tämän vuoden valinnoista
vastaa saksalainen säveltäjä ja Ensemble Intercontemporainin johtaja Matthias Pintscher.
Paljon onnea ja
pitkää ikää Porvoon Suvisoitolle!
Avanti!-orkesterin jäsenet soittavat
Mozartin Gran Partitan Porvoon Pikkukirkossa sunnuntaina 28. kesäkuuta klo 15.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti