arkkitehtuuri | Guggenheim Helsinki -museohankkeesta kuului pitkästä aikaa
hyviä uutisia, kun vuoden vireillä ollut arkkitehtuurikilpailu tuli
päätökseensä ja voittaja julkistettiin.
Olin iloisesti yllättynyt, sillä ykkössijan sai oma suosikkini
Art in the City, joka on ranskalaisen
arkkitehtitoimiston Moreau Kusunoki Architectesin kilpailuehdotus. Se tunnetaan paremmin lempinimellä
”Majakka”.
Helsingin Eteläsatamaan kaavailtu rakennus koostuu
yhdeksästä erillisestä paviljongista, joista yksi kohoaa muita korkeammalle
majakkamaiseksi maamerkiksi näköalaravintoloineen. Osia yhdistää katettu
käytävä. Paviljongit on veistetty kaarevin linjoin, ja niitä verhoaa
hiilikäsitelty puu.
Majakan ulkopinta on musta, mikä antaa kokonaisuudelle samalla
kertaa sekä hillityn ja ympäristöön hyvin istuvan asun että modernin
hienostuneen ilmeen. Seinien alaosa on lähes kauttaaltaan nauhamaisten
lasi-ikkunoiden peittämä, joten rakennuksesta on näköala kaikkiin suuntiin ja
yhteys ympäröivään maisemaan.
Ennakkoon pidettiin melkein varmana, että kilpailun voittaa
”Pöytäliinaksi” kutsuttu Quiet Animal
-niminen vaalea suorakaiteen muotoinen ehdotus, jonka julkisivua kehystää
lakanamainen rakenne. Sekään ei ollut huono, mutta ehdotus joutui vastatuuleen
rakennusteknisten ongelmien vuoksi.
Museona Pöytäliina olisi ollut myös melko tavanomainen.
Majakan ”fragmentaarinen kampus” antaa sen sijaan uusia mahdollisuuksia
näyttelykokonaisuuksia ajatellen. Se on elämys itsessään.
Majakan interiöörissä voi myös nähdä ripauksen Villa Maireaa ja kunnianosoituksen
suurelle suomalaiselle arkkitehdille.
Pääasia oli, että Majakka kukisti toiseksi tulleen
ehdotuksen Two-in-one Museumin eli ”Makasiinin”, josta on vaikea keksiä
oikein mitään positiivista. Siinä on jätetty ennalleen paikalla nykyisin oleva
makasiinirakennus, joka on visuaalisesti täysin epäkiinnostava, eikä vanhaan
yhdistetty uudisrakennus itsekään ole mikään katseenvangitsija.
Samaa voi sanoa myös kahdesta muusta rannalle jääneestä
finalistista ”Mustakaavusta” ja varsinkin ”Himmelistä”, joiden näkeminen ei
jätä mainittavia muistijälkiä. (Kuvia finalisteista voi katsella osoitteessa http://designguggenheimhelsinki.org/fi/finalists.)
Vielä yksi loppukilpailuehdotus on mainitsematta, nimittäin
”Katedraaliksi” kutsuttu viiden veistoksellisen tornin muodostama Helsinki Five. Sen muotokieli on
lähimpänä sellaista wau-arkkitehtuuria, joka on totuttu yhdistämään
Guggenheimin museoihin New Yorkista Bilbaoon.
Katedraalin mahdollisuudet saattoivat kilpistyä paitsi
korkeisiin rakennusmassoihin myös museoteknisiin haasteisiin. Tornien vertikaaliset
tilat eivät ehkä sovellu näyttelytoimintaan yhtä joustavasti kuin
horisontaalisesti jäsennetyn rakennuksen toisiaan seuraavat salit. Puhtaasti
visuaalisin perustein se oli kuitenkin koko kilpailun mielenkiintoisimpia
ehdotuksia.
Guggenheim Helsinki -hankkeen finalisteja on saatu arvioida
rakennusten havainnekuvien perusteella, mutta keväällä oli mahdollisuus tutustua
myös niiden pienoismalleihin ja rakennuspiirustuksiin varta vasten
järjestetyssä näyttelyssä Helsingin Taidehallissa. Vasta siinä yhteydessä
Majakan ansiot nousivat muiden yläpuolelle, vaikka se oli erottunut jo
alkukilpailun 1715 työn joukosta.
Myös Majakan heikkoudeksi on mainittu korkeus, joka ylittää
kilpailun sääntöjen asettamat rajat. On jopa epäilty, että sen valitseminen
voittajaksi saattaa johtaa koko museohankkeen kaatumiseen. Toisaalta historia
on opettanut, että säännöistä poikkeaminen ei ole aivan tavatonta ja toisinaan
se on jopa hyväksyttävää, jos esitys on erityisen innovatiivinen.
Majakka on ilman muuta juuri sellainen ehdotus, eikä sen
mittasuhteita tai hahmoa voi millään muotoa pitää päällekäyvinä. On kuitenkin
muistettava, että Suomen kaltaisessa sääntöjen ja kieltojen luvatussa maassa
vaanii alituinen uhka, että kaikkein lennokkaimmilta ehdotuksilta katkaistaan
siivet heti lähtökuopissa jonkin sääntöverukkeen nojalla.
* * *
Parikymmentä vuotta sitten ei olisi voinut kuvitella, että
jonain päivänä Helsinkiin puuhataan tosimielessä Guggenheimin museota. Ympäri
maailmaa tunnetun museoinstituution kiinnostuminen harvaanasutun rajamaan
pääkaupungista on onnenpotku, jota voi verrata kansalliseen lottovoittoon. Sitä
naapureiden metropolit voivat vain kadehtia.
Pietarin, Tallinnan, Tukholman, Oslon ja Kööpenhaminan kaiken aikaa kasvavan kulttuuritarjonnan paineessa Helsingillä ei ole liikaa aitoa kansainvälistä vetovoimaa.
Guggenheimin säätiö näki Helsingissä kehittyvän länsimaisen kaupungin viiden miljoonan asukkaan Pietarin välittömässä läheisyydessä. Matkailijamäärien kasvaessa se uskoi ja uskoo yhä Helsingin sijainnin olevan edullinen uuden museon pystyttämistä ajatellen. Säätiön mukaan ”Helsinki on Suomen näyteikkuna ja lippulaiva, joka toimii esimerkkinä muille kaupungeille maailmanlaajuisesti”.
Pietarin, Tallinnan, Tukholman, Oslon ja Kööpenhaminan kaiken aikaa kasvavan kulttuuritarjonnan paineessa Helsingillä ei ole liikaa aitoa kansainvälistä vetovoimaa.
Guggenheimin säätiö näki Helsingissä kehittyvän länsimaisen kaupungin viiden miljoonan asukkaan Pietarin välittömässä läheisyydessä. Matkailijamäärien kasvaessa se uskoi ja uskoo yhä Helsingin sijainnin olevan edullinen uuden museon pystyttämistä ajatellen. Säätiön mukaan ”Helsinki on Suomen näyteikkuna ja lippulaiva, joka toimii esimerkkinä muille kaupungeille maailmanlaajuisesti”.
Jos amerikkalaisen taidesäätiön kiinnostus Helsinkiä kohtaan
tuntuu kotimaasta katsottuna hämmästyttävältä, yhtä ihmeellistä on se, että
Suomessa Guggenheimin vastustamisesta on tullut miltei kansalaisvelvollisuus.
Yleisönosastot ja sosiaalinen media täyttyvät kannanotoista, joiden kirjoittajille
hanke ei edusta mitään hyvää.
Koetaan, että museon rakentamiseen joudutaan uhraamaan
yhteisiä varoja, jotka hupenevat väestön ikääntyessä ja taloussuhdanteiden
heikentyessä entisestään.
Välillä tuntuu, että julkisessa keskustelussa Guggenheimista
on tullut mörkö, jossa on nähty melkeinpä hyvinvointivaltion päävastustaja.
Pelätään, että vanhustenhoitoon ja päiväkoteihin luvatut varat ollaan aikeissa
ohjata yleishyödyllisistä tarkoituksistaan sivuraiteille äveriään eliitin
taideharrastuksiin.
On selvää, että sen enempää Guggenheimia kuin mitään
muutakaan museota ei saa ilmaiseksi. Kustannusarvioksi on esitetty 130
miljoonaa euroa. Se on paljon rahaa, mutta kaikki on suhteellista. Kysymys on
viime kädessä arvoista.
Nykyisenä populistipolitiikan kulta-aikana Helsingin
kaupunginvaltuusto on suhtautunut Guggenheim-museon rakentamiseen alusta saakka
penseästi yli puoluerajojen. Ropoja lasketaan, ja kertaalleen koko hanke
ennätettiin jo tyrmätä ja kuopata.
Selkeimmin Guggenheimia on ajanut eteenpäin kaupungin
johto, jonka on pakko tehdä myös pitkän aikavälin strategisia linjauksia.
Virkamiehet eivät ole poliitikkojen tavoin riippuvaisia äänestäjien
miellyttämisestä ja uskaltavat katsoa yhtä vaalikautta pidemmälle.
Kaupungin johto on ymmärtänyt, että museon rakentamiseen
vaadittava satsaus ei ole ylimitoitettu, kun otetaan huomioon, mitä vastineeksi
on luvassa. Jos Suomen pääkaupunkiin saadaan kautta maailman tunnettu
kulttuuribrändi, sen vaikutus säteilee laajalle – ei vähiten matkailualalle.
Rahoja ei kaadeta kaivoon.
Hankkeen positiivinen kerrannaisvaikutus tuntuu talouden lisäksi työllisyydessä. Panostus on ymmärrettävä sijoitukseksi tulevaisuuteen, elvyttäväksi toimenpiteeksi. Tarvitaan uskoa huomiseen, ei jarrutusta ja vastarintaa.
Hankkeen positiivinen kerrannaisvaikutus tuntuu talouden lisäksi työllisyydessä. Panostus on ymmärrettävä sijoitukseksi tulevaisuuteen, elvyttäväksi toimenpiteeksi. Tarvitaan uskoa huomiseen, ei jarrutusta ja vastarintaa.
Ehkä erikoisinta on kuitenkin ollut kuvataidekentän
suhtautuminen Guggenheimia kohtaan. Äkkiseltään luulisi, että maailmalla tunnetun
museon tulo Helsinkiin koituisi koko kulttuurielämän eduksi, mutta asia ei ole
näin yksinkertainen.
On tuskin liioiteltua sanoa, että asenne on ollut avoimen
vihamielinen. Keskeisenä motiivina lienee se, että monet taidekentän valtarakenteisiin
kiinnittyneistä toimijoista ovat kokeneet Guggenheimin vaaraksi omalle
turvalliselle lintukodolleen, ”kulttuurikuplalle” niin kuin eräs näyttelijä
asian osuvasti ilmaisi.
Laajempia näköaloja ei kaivata, kun pelätään yhteiskunnan tukien
ja oman aseman puolesta. Tässä katsannossa kokonaiskuva jää sivuseikaksi.
Guggenheimin ongelmana on ollut alusta saakka se, että sitä
on pidetty hankkeena, jota määrittelee ylikansallinen ja erityisesti
amerikkalainen raha. Säätiön museohankkeen päämotiiviksi on uskottu bisneksen
tekeminen suomalaisten veronmaksajien kustannuksella. Ainakin näin on haluttu
kertoa.
Jotkut taiteilijat ovat kenties kokeneet uhkaksi myös
ulkomaisen taiteen mahdollisen invaasion suomalaisille taidemarkkinoille.
Rintamalinjoihin on saatu kipinöintiä poliittisesta
vastakkainasettelusta ja Amerikan-vastaisuudesta. Mielikuvituksellisimpia
lienee ollut Suomen Kuvalehdessä 14/2014
esitetty väite, jonka mukaan Guggenheim-hankkeen takana on ”taiderahan
näkymätön verkosto”. Salaliittoteoriat ovat mukavaa ajanvietettä niin kauan,
kun lukija ei ala todella uskoa niihin. Onneksi kukaan ei ole vielä vetänyt hihastaan
juutalaiskorttia.
Hauskimpia vastavetoja Guggenheimille on ollut Checkpoint
Helsingiksi nimetty liike, joka kutsuu itseään nykytaideorganisaatioksi. Se
järjestää tapahtumia muun muassa kaduilla ja nuorisotaloilla, internetissä ja hylätyissä
rakennuksissa. Sen suosimat erilaiset pop up -tapahtumat ovat nykyään muutenkin
hyvin muodikkaita, mutta en osaa nähdä niitä samassa kuvassa vakavasti
otettavan kansainvälisen museotoiminnan kanssa – niin hellyttäviltä kuin
romanttiset ruokatorit ja kotikutoiset pihajuhlat saattavat vaikuttaa.
Checkpoint Helsinki poiki myös niin sanotun Next Helsinki -ideakilpailun, jonka tarkoituksena oli tuottaa käyttötarkoituksia samalle
Etelärannan tontille, jolle Guggenheim-museo on ajateltu. Kilpailun tulokset
julkistettiin jo aiemmin keväällä, mutta yhtään todellista vastaehdotusta ei noussut
esiin luvalla sanoen infantiilien kyhäelmien joukosta. Next Helsinki saikin
käyttövoimansa yksinomaan Guggenheimin vastustamisesta.
Suomessa on ollut kautta aikojen kulttuurikiistoja milloin
mistäkin aiheesta. Aikoinaan Havis
Amandan patsaan julkistaminen sai valtavan mediahuomion. Se kiihotti
kansankerroksia ja järjestöjä erilaisiin mielenilmauksiin. Sama oli koettu aikaisemmin, kun Ateneumin taidemuseota oltiin perustamassa.
Reilu sata vuotta sitten huomion keskipisteessä oli
kuitenkin substanssi: kiisteltiin etupäässä esteettisistä linjanvedoista ja taiteellisista
painopisteistä. Nyt puhutaan rahasta ja siitä, kenelle sitä jaetaan.
1800-luvulla Suomen johtavat ideologit olivat yleisesti sitä
mieltä, että kulttuurilla ja taiteella on keskeinen asema, kun arvioidaan
kansakunnan sivistystasoa ja oikeutta olemassaoloon. Katseet oli suunnattu
Eurooppaan, ja mielet olivat avoinna uusille ajatuksille. Aineellisen
hyvinvoinnin lisäksi myös henkisillä harrastuksilla oli merkityksensä.
Tänään tilanne on toinen.
Nykyisessä julkisessa keskustelussa kulttuurilla näyttää
olevan korkeintaan välinearvo. Kehutaan taideharrastusten mieltä virkistävää
vaikutusta ja sen yhteyttä onnellisuuteen – onneksi edes sitä. Harvemmin kukaan
rohkenee enää julistaa, että taide ja kulttuuri – varsinkaan niin sanottu
korkeakulttuuri – on itsessään arvokasta; että taiteella on yhä edelleen itseisarvo.
Markat ja eurot hukkuvat aina jonnekin, mutta kestävät
taideilmaukset ovat niitä, joiden kautta sivilisaatio
määrittelee itsensä. Kaikkien suurten kulttuurien ytimessä ovat kautta aikojen
olleet kirjallisuuden, kuvataiteiden, musiikin ja arkkitehtuurin saavutukset –
vain muutamia kulttuurin osa-alueita mainitakseni. Ne ovat perintö, jolla
jokainen sukupolvi jättää jälkeensä pysyvimmän muiston itsestään.
* * *
Seuraavaksi Guggenheimin Majakan kohtalo siirtyy jälleen
Helsingin kaupunginhallituksen ja -valtuuston käsiin. Palataan lähtöruutuun
ties kuinka monennen kerran.
Ensi syksyn aikana on tarkoitus selvittää museon rahoitus-
ja toimintamallit sekä laatia sen rakentamista koskeva aiesopimus. Vastustajat
ovat jo ennättäneet teroittaa kirveensä ja vaatia hankkeen lopullista
hautaamista.
Tahto ratkaisee. Kun sitä löytyy, löytyy myös rahoitus.
Helsingin Musiikkitalo on ollut hyvä esimerkki. Sekin
saatiin pystyyn vasta kiivaan väittelyn ja vastakkainasettelun jälkeen, eikä
vaurioilta vältytty. Alkuperäistä suunnitelmaa typistettiin, ja kuluja
karsittiin. Onneksi järki voitti viime hetkellä.
Kun talo valmistui, sillä oli valtava merkitys
suomalaiselle musiikkielämälle ja sen näkyvyydelle koko Euroopassa. Nykyään
Helsingissä vierailee viikoittain maailman johtavia klassisen musiikin taitajia
laulajista soittajiin ja suuriin orkestereihin. Helsinki on muutamassa vuodessa
kohonnut klassisen musiikin suurkaupunkien joukkoon. Enää ei ole pakko matkustaa maailman ääriin kuullakseen parhaita esiintyjiä.
Kansainvälisen kiinnostuksen herättämiseksi tarvittiin
kunnon puitteet.
Samanlaista elvyttävää suolapulssia kaivattaisiin kiireesti
kuvataidealan happivajauksesta kärsivään ankkalampeen. Juuri Guggenheimin
kaltaiset kansainvälistä huomiota herättävät hankkeet ovat paras tae sille,
että Suomesta saadaan entistä avoimempi ja moniarvoisempi yhteiskunta. Siinä voittavat kaikki.
Käpertyminen puolustusasemiin ja henkisiin poteroihin on
pahinta, mitä suomalaiselle kulttuurielämälle – ja yhteiskunnalle ylipäätään – voi
tällä hetkellä tapahtua.
On kiistaton tosiasia, että kulttuurisesti menestyneimpiä
ja rikkaimpia ajanjaksoja – siis myös eniten yhteistä jaettavaa tuottaneita – ovat olleet sellaiset historian periodit, joissa vaikutteita on otettu ja niitä
on jaettu. Ikkunat on avattu kaikkiin suuntiin ja oltu veljiä naapureiden
kanssa.
On tärkeää, että yhteyttä pidetään rohkeasti omien
etupiirien yli ja omista ennakkoluuloista välittämättä. Kulttuuriyhteistyö on
parasta lääkettä raja-aitojen ylittämiseksi ja uuden henkisen pääoman
kasvattamiseksi.
Sillä henkinen pääoma tuottaa väistämättä myös aineellista
hyvää.
* * *
Arkkitehtuurikilpailun tulosten julkistamisen jälkeen joku yleisön edustaja totesi, että pitää Majakasta sitä enemmän mitä enemmän sitä katsoo. Olen täysin samaa mieltä. Olisipa päättäjillä ymmärrystä ja uskallusta antaa meille tämä hieno rakennus.
PS. Kuuden vuoden taistelu päättyi joulukuun 1. päivänä vuonna 2016, kun Helsingin kaupunginvaltuusto hylkäsi Guggenheimin. Valtuutetuista 53 äänesti museota vastaan ja 32 sen puolesta. Kiihkeälle ja pitkäksi venyneelle kokoukselle antoi lisäpainetta sosiaalisen median raivo, joka kohdistui kaikkea amerikkalaisuutta, korkeakulttuuria ja muualta tulevaa vastaan. Myös rakennus julistettiin rumaksi ja sopimattomaksi Pohjolan valkeaan kaupunkiin, jonka satamaa hallitsevat jatkossakin ruotsinlaivojen ja maailmanpyörien siluetit.
Guggenheim-museo jäi rakentamatta Helsinkiin. Kukaan ei saanut mitään.
PS. Kuuden vuoden taistelu päättyi joulukuun 1. päivänä vuonna 2016, kun Helsingin kaupunginvaltuusto hylkäsi Guggenheimin. Valtuutetuista 53 äänesti museota vastaan ja 32 sen puolesta. Kiihkeälle ja pitkäksi venyneelle kokoukselle antoi lisäpainetta sosiaalisen median raivo, joka kohdistui kaikkea amerikkalaisuutta, korkeakulttuuria ja muualta tulevaa vastaan. Myös rakennus julistettiin rumaksi ja sopimattomaksi Pohjolan valkeaan kaupunkiin, jonka satamaa hallitsevat jatkossakin ruotsinlaivojen ja maailmanpyörien siluetit.
Guggenheim-museo jäi rakentamatta Helsinkiin. Kukaan ei saanut mitään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti