konsertti | Enää
on turha elätellä kuvitelmaa, että suomalaisilla olisi hallussaan jokin
salainen resepti kansallissäveltäjämme Jean
Sibeliuksen musiikin
tulkitsemiseksi. Veni, vidi, vici: kapellimestari Franz Welser-Möst ja Wienin filharmonikot näyttivät Helsingin Musiikkitalossa, miten
Sibeliusta soitetaan niin, että tuntuu. Ei puuttunut sointivärejä eikä
detaljien rikkautta, kun konsertin avausnumero Lemminkäinen op. 22 – neljä legendaa Kalevalasta sai osakseen
ihanteellisen toteutuksen.
Itse
en ole koskaan erityisemmin pitänyt Lemminkäis-sarjasta, tästä Sibeliuksen
varhaisteoksesta, vaikka sen neljään legendaan sisältyykin ilmiselvä täysosuma
eli sarja toinen osa Tuonelan joutsen.
Muissa osissa on paljon keskeneräiseltä tuntuvaa ainesta, joka ei johda
samanlaiseen vääjäämättömään kehittelyyn kuin säveltäjän myöhempien
mestariteosten yhteen hitsattu sinfoninen determinismi. Teemat pyörivät
ympyrää, eikä mistään oikein tule valmista.
Ilmeisesti
samalla kannalla oli aikoinaan myös kapellimestari Robert Kajanus, jonka happamien kommenttien perusteella Sibelius
kielsi vuosikymmeniksi sarjan kahden osan esittämisen kokonaan. Synninpäästön
sai Tuonelan joutsenen lisäksi vain päätösjakso Lemminkäisen kotiinpaluu.
Franz
Welser-Möst oli kuitenkin toista mieltä ja tutkinut partituurin perusteellisesti.
Hän johti melko ripeästi, mutta pystyi taikomaan esiin
pienimmätkin yksityiskohdat tarkasti ja elegantisti, suurmuoto jäsentyi
analyyttisen selkeästi. Kuultiin esitys, joka pakotti arvioimaan musiikkia
uudelleen.
Itävaltalaiskapellimestari
teki Lemminkäisestä sinfonisen kokonaisuuden sijaan neliosaisen kuvaelman,
jonka jokainen jakso sai vahvasti omanlaisensa värityksen. Musiikki palautui
sen syntyaikaan, 1800-luvun lopun kuohuvaan ja aatteista raskaaseen symbolismiin,
joka imi käyttövoimansa spiritualistisesta mystiikasta. (Se oli juuri sitä
aikaa, jota Akseli Gallen-Kallela kuvasi Kämpin illanistujaisia esittävässä
maalauksessaan Symposion.) Sulavan
hienostuneesti esiintynyt Franz Welser-Möst sai itsevarmalla ja omaperäisellä
näkemyksellään vakuuttuneeksi, että hän on yksi aikamme suurista
kapellimestareista.
Erityisen vaikutuksen teki teoksen kolmas osa, joka on rakenteellisesti kaikkein ongelmallisin.
Nyt sen hienonhienot, tuskin kuuluvat tremolot ja alarekisterin murahdukset
soivat ennenkuulumattoman salaperäisesti ja kauniisti. Dynaamiset siirtymät ja
soinnin lumo saivat haukkomaan henkeä. Orkesterin väripaletilla ei tuntunut
olevan rajoja, ja kappale suureni silmissä.
En
lakkaa ihastelemasta Wienin filharmonikoiden jousia, joiden ääni oli
ihmeellisen homogeeninen. Viulut soivat kuin yksi suuri instrumentti, ja
seuraavassa hetkessä kudos hajosi yksittäisten virtuoosisoittajien taiturilliseksi
kimaraksi. Sama koski selloja ja kontrabassoja. Näin tummanpuhuvaa satsia saa
harvoin kuulla.
Entä
puupuhaltimet? Kerrankin balanssi oli kohdallaan, eivätkä klarinetit ja oboet tuutanneet
yli koko orkesterin, niin kuin Musiikkitalon akustiikassa usein tapahtuu.
Sointitasapaino oli esikuvallinen, ja kaiken kruunasivat vaskien jalot soolot,
jotka olivat kuin ilta-auringon säteet kullanhohtoisen maiseman yllä. Orkesterin
keskelle sijoitetut patarummut ja isorummun uhkaavat kumahdukset ankkuroivat
sointihurmion peruskallioon. Kokonaisuus oli hyvällä maulla silattu.
Osaavatko
edes Berliinin filharmonikoiden virtuoosit soittaa paremmin? Olisi tehnyt mieli pompata
pystyyn jo ensimmäisen puoliajan jälkeen, mutta eipä jäyhä suomalainen rohkene yllättäviin
irtiottoihin.
Väliajan
jälkeen ohjelma jatkui Franz Schubertin
sinfonialla nro 3 C-duuri. Etukäteen olin ollut hieman epäileväinen ohjelmiston
suhteen; se tuntui paperista luettuna laimealta. Mutta myös Schubertin
varhainen sinfonia osoittautui hyväksi valinnaksi ja suuremmaksi teokseksi kuin
onkaan. Sen kupliva ilomieli muistutti, että sävellyksen syntyaikoihin
italialainen ooppera ja Gioachino
Rossini olivat Wienissä hyvin suosittuja, ja niistä myös 18-vuotias
Schubert osasi ammentaa. Menuetin trio-taitteessa saatiin raikas maistiainen
wieniläisestä ländleristä, tästä valssin esiasteesta, niin ikään Schubertin
aikoina populaarista tanssirytmistä.
Ooppera
oli illan teema monessa suhteessa. Wienin filharmonikot koostuu itse asiassa
Wienin valtionoopperan muusikoista, jotka työskentelevät päätyökseen oopperamontussa.
Vapaa-aikanaan he soittavat sinfoniamusiikkia filharmonikoiden riveissä
Musikvereinin Kultaisessa salissa. Ehkä sen vuoksi Franz Welser-Möst oli
valinnut ohjelmaan sävellykset, jotka kaikki jollain tapaa liittyvät oopperan
vaikutuspiiriin.
Sibeliuksen
Lemminkäisen musiikki on peräisin kariutuneesta oopperahankkeesta Veneen luominen, jonka musiikin
säveltäjä pelasti sinfoniseksi orkesterisarjaksi. Sen jälki-wagneriaanisesta
sointikuvasta voi päätellä, miten Wienin filharmonikot – maailman paras
oopperaorkesteri – toteuttaa Tristanin
tai Ringin kaltaiset partituurit. Schubertin
sinfonian yhteydet oopperamaailmaan jo mainitsin, ja päätösnumerona kuultu Ludwig van Beethovenin alkusoitto Leonore III oli tarkoitettu säveltäjän
ainoan oopperan Fidelio avaukseksi.
Beethoven
sävelsi oopperaansa kaikkiaan neljä alkusoittoversiota, joista nyt kuultu on vaikuttavin.
Se on niin mahtava, että sen rinnalla itse ooppera tuntuu kalpenevan. Tämän
takia Beethoven ymmärsi korvata alkusoiton vähäpätöisemmällä. Konsertin
päätösnumeroksi Leonore III oli nappivalinta, niin komean sankarillisen esityksen
wieniläiset tarjosivat. Hupaisaa sinänsä, että konsertin ohjelma päättyi
alkusoittoon.
Onneksi
saatiin kuulla vielä kaksi ylimääräistä. Ne olivat sitten sitäkin harvinaisempaa
herkkua, kuin suoraan wieniläisen konditorian hyllyltä: Johann Strauss nuoremman
valssi Suukkoja ja Josef Straussin polkka Ikuisesti – illan soittajiston
perusohjelmistoa, jota yksikään toinen orkesteri ei saa soimaan niin kuin
Wienin filharmonikot.
Vastauksena
edelliseen blogikirjoitukseeni: vaikka kaikki muu nyt kuultu haihtuisi
mielestä, näitä ylimääräisiä tuskin unohdan. Yleisö pääsi hetkeksi
nauttimaan Wienin uudenvuodenkonsertin autenttisesta tunnelmasta keskellä
kesäisen koleaa Helsinkiä.
Sen
jälkeen me suomalaisetkin lämpenimme ja huusimme bravota seisomaan nousten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti