kapellimestarit | Ennakkosuosikit
saivat jäädä soittelemaan toista viulua, kun Berliinin filharmonikoiden
muusikot äänestivät sunnuntaina uudeksi ylikapellimestarikseen
venäläissyntyisen Kirill Petrenkon
(s. 1972). Jos teini-ikäisenä Itävaltaan muuttaneen Petrenkon nimi olikin
vilahdellut ennakkoon mahdollisten johtajakandidaattien joukossa, harva olisi
uskaltanut lyödä vetoa hänen valintansa puolesta.
Ylikapellimestariksi
nuori Petrenko ei tiennyt oikein itsekään, mitä olisi vastannut
toimittajien kysymyksiin. ”Sanat eivät riitä kertomaan tunteitani … syleilen
orkesteria”, hän sopersi häkeltyneenä.
Petrenko
on toki ansioitunut kapellimestari ja ollut kiinnitettynä Baijerin
valtionoopperan johtoon vuodesta 2013 lähtien. Hän on tullut tunnetuksi etenkin
saksankielisellä alueella ollessaan Berliinin Komische Operissa vuosina
2002–2007 ja on vastannut myös Bayreuthin Wagner-juhlien musiikillisesta
johdosta oman toimensa ohella.
Berliinin filharmonikoiden edessä Petrenko on kuitenkin ennättänyt vierailla
tähän mennessä vain kolme kertaa.
Paikka Berliinin Filharmonian johtajankorokkeella on ollut
avoimena maaliskuusta saakka, kun viran nykyinen haltija Sir Simon Rattle (s. 1955) ilmoitti luopuvansa ylikapellimestarin
tehtävästä vuoden 2018 aikana ja palaavansa synnyinmaahansa Englantiin. Siellä häntä odottaa pesti Lontoon
sinfoniaorkesterin johdossa.
Spekulaatiot seuraajasta alkoivat saman tien, ja Berliinin
filharmonikoiden muusikot pääsivät äänestämään asiasta ensimmäisen kerran toukokuussa
– tuloksetta.
Julkisuudessa ei ole kerrottu, mitä äänestyksessä tapahtui,
mutta on veikattu äänten jakautuneen tasan tai sitä vaihtoehtoa, että joku
ehdokkaista olisi kieltäytynyt kutsusta. Varsinkin saksalaislehdissä Rattlen seuraajan manttelia soviteltiin Mariss Jansonsin (s. 1943) ja Daniel
Barenboimin (s. 1942) kokeneille hartioille.
Latvialaissyntyinen Jansons on niittänyt laakereita etenkin
Amsterdamin Concertgebouw-orkesterin johdossa. Hänen kaudellaan arvostettu
musiikkilehti Gramophone arvioi
orkesterin maailman parhaaksi – siis jopa ohi Berliinin ja Wienin
filharmonikoiden perinteisen kärkikaksikon.
Jansonsin saavutusta ei ole syytä vähätellä, vaikka Gramophonen listan kärkisijat lienevät ainakin
joiltakin osin tulkittavissa brittikriitikoiden näpäytykseksi maanmiehelleen Rattlelle. Jansons on loistava kapellimestari,
joka saa esitykseen kuin esitykseen hehkua ja poltetta.
Yhtä ansioitunut on pitkään Berliinin valtionoopperaa
johtanut argentiinalais-israelilainen Barenboim, joka aloitti uransa erinomaisena
pianistina. Kummankin heikkoudeksi mainittiin yli seitsemänkymmenen vuoden ikä,
jonka arveltiin heikentävän mahdollisuuksia tulla valituksi pitkäaikaiseen ja jatkuvaa
uudistumiskykyä vaativaan tehtävään.
Kommentti on sikäli erikoinen, että monet kaikkein kuuluisimmista
kapellimestareista ovat jatkaneet työssään pitkälle yli kahdeksankymmenen
ikävuoden ja johtaneet orkesterinsa yhä hienostuneempiin sointimaailmoihin.
Jossain vaiheessa vahvimmaksi voittajasuosikiksi nousi
Münchenin filharmonisen orkesterin ylikapellimestari Christian Thielemann (s. 1959). Hän hallitsee komeasti saksalaisen
perusohjelmiston ja on vieraillut usein myös Berliinin Filharmonian salissa.
Thielemann ennätti kuitenkin pilata asemansa kevään kuluessa
antamalla poliittisesti epäkorrekteja maahanmuuttajavastaisia lausuntoja, jotka
puolustivat rasistista Pegida-liikettä. Saksalaisessa kulttuurielämässä
sellaisia ei helposti nielaista. Toinen Thielemannin asemia heikentänyt seikka
lienee ollut hänen suhteellisen suppea-alainen ja patakonservatiivinen ohjelmistonsa.
Spekulaatioissa Thielemannin vastaehdokkaaksi asemoitiin latvialainen
Andris Nelsons (s. 1978), joka on
tehnyt komeaa uraa ympäri maailmaa ja johtanut berliiniläisiäkin moneen
otteeseen. Hänen levytyksiään on palkittu, ja hänen ohjelmistosuunnittelunsa on
ollut kiinnostavan moni-ilmeistä. Innostus ja uuden etsiminen on ollut Nelsonsin
tulkinnoille tyypillistä – uusintakaan musiikkia unohtamatta.
Vieläkin nuorempi Gustavo
Dudamel (s. 1981) on Venezuelan El sistema -musiikkikoulutusohjelman vesa,
ja hänen nimeään väläyteltiin kilpailun jokerikorttina. Dudamel
valittiin Los Angelesin filharmonikoiden ylikapellimestariksi heti Esa-Pekka Salosen (s. 1958) jälkeen, ja
hän on osoittanut kykynsä myös Berliinissä – viimeksi reilu viikko sitten
johtamalla aivan upean tulkinnan Mahlerin
Titaani-sinfoniasta. Yleisö haukkoi
henkeään.
Saksalaislehdillä on todellakin ollut runsaudenpula
arvuutellessaan Berliinin tulevaa maestroa. Jostain syystä vain suomalaisnimet
ovat puuttuneet listalta, ja se on aidosti sääli.
Ainakin Thielemannin ja Nelsonsin tiedetään saaneen
kannattajia orkesterin jäsenten keskuudesta, joten aivan tyhjän päällä
spekulaatiot eivät ole olleet. Sillä orkesteri on se, joka päättää, eikä sen
enempää Filharmonian hallintoelimillä kuin valtiovallallakaan ole
puheoikeutta kapellimestariasiasta päättävässä konklaavissa.
Lopulta piipusta kohosi valkoinen savu: Kirill
Petrenko oli kiilannut loppusuoralla kaikkien ohi ja tullut valituksi lyhyen
kolmetuntisen kokouksen päätteeksi virkaan. Hänen kerrotaan saaneen ylivoimaisen
enemmistön annetuista äänistä. Orkesteri halusi Petrenkon.
Asia vahvistettiin eilen maanantaina Berliinin
Filharmoniassa järjestetyssä tiedotustilaisuudessa. Uutinen sai maailmanlaajuisen
huomion osakseen, ja mustan hevosen voittoa kiiteltiin vuolain sanakääntein.
Berliinin musiikkielämä oli saanut uuden paavin.
Orkesterimuusikoiden kommenteissa toistui näkemys,
että 43-vuotias Petrenko on kuin uudestisyntynyt Carlos Kleiber (1930–2004), joka oli kapellimestarina visionääri
luomaan uusia tulkintoja puhki soitetuista mestariteoksista. Sosiaalisessa
mediassa kuultiin tietysti soraääniäkin.
Ainakin Petrenkon valintaa voi pitää raikkaana ja rohkeana
ratkaisuna, reippaana askelena kohti tulevaisuutta.
Käytännössä Petrenko on kapellimestarina vielä täysi
kysymysmerkki – ainakin konserttiyleisön kannalta. Hänen kautensa Münchenissä
jatkuu vuoteen 2018, eikä baijerilaisilla ole aikomustakaan nipistää
sopimuksesta, mieluiten päinvastoin. Sopimusneuvottelut ovat edelleen
levällään.
On syytä toivoa, että muusikoiden ennustukset käyvät toteen
ja legendaarisen Kleiberin inspiroitunut henki laskeutuu jälleen keskuuteemme.
Sen verran suuret saappaat Petrenkolla on sovitettavinaan.
Wilhelm Furtwänglerin, Herbert von Karajanin, Claudio Abbadon ja Simon Rattlen johdolla Berliinin filharmonikoiden viimeiset sata vuotta ovat olleet orkesterisoiton juhlaa voitosta voittoon. Olkoon valomerkkiin vielä aikaa.
Wilhelm Furtwänglerin, Herbert von Karajanin, Claudio Abbadon ja Simon Rattlen johdolla Berliinin filharmonikoiden viimeiset sata vuotta ovat olleet orkesterisoiton juhlaa voitosta voittoon. Olkoon valomerkkiin vielä aikaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti