Ajatusleikki, jossa etsitään säveltäjän kymmenen parasta teosta. Tähän mennessä soittolistalle on valittu yksi laulu. Etsintä jatkuu.
https://www.youtube.com/watch?v=wPtfhMpiFfQ
Alkua voi verrata vaikkapa Modest Musorgskin oopperaan Boris
Godunov, jonka avaus siirtää ajatukset yhdellä vedolla syvälle venäläiseen
sielunmaisemaan:
Ero ei voisi olla selvempi. Molemmat säveltäjät ovat
käyttäneet nerokkaalla tavalla omien maidensa musiikille tyypillisiä piirteitä
ja väritystä – kansanlaulujen asteikkokulkuja – luomaan teoksilleen ominaiset
atmosfäärit.
Kun Musorgskin ooppera on venäläisistä venäläisin,
Sibeliuksen Kullervo merkitsi nuorelle
suomalaiselle musiikille karelianismin lähtölaukausta.
Sibeliuksen tapauksessa yllykkeenä oli karjalainen
runonlaulu, johon hän oli ennen Kullervon
sävellystyötä tutustunut.
Elias Lönnrotin
suurtyö Kalevalan ja Kantelettaren parissa oli tuonut Suomen
ruotsinkielisen kulttuurieliitin tietoisuuteen aivan uuden maailman karjalaisen
runonlauluperinteen muodossa. Sen yllyttäminä taiteilijat tekivät toivioretkiä
tutkimattomiin erämaihin innoitusta etsien.
Suuntauksen huippukohta sattui 1890-luvun alkuun, kun
itkuvirsistä kiinnostunut pappi Adolf
Neovius toi Porvooseen Karjalasta löytämänsä itkijänaisen Larin Parasken ja esitteli tätä ja tämän
lauluja kaikille kiinnostuneille.
Parasken esityksistä saatiin taltioiduksi kymmeniätuhansia
säkeitä kalevalamittaista runoutta. Se merkitsi mullistavaa impulssia
erityisesti Sibeliukselle, jonka musiikki oli siihen saakka ollut lupaavaa
mutta harrastelijamaista.
Tyypilliseen tapaansa säveltäjä vähätteli myöhemmin Parasken
osuutta ja uskotteli jopa tavanneensa tämän vasta Kullervon säveltämisen jälkeen. Väite ei pitänyt paikkaansa.
Olennaista on, että Sibelius teki saman johtopäätöksen kuin ajan
kuvataiteilijat. Jotta saataisiin oma ääni kuuluviin kansainvälisillä taidekentillä,
olisi luotava persoonallinen kansallinen tyyli, joka erottuisi riittävästi
ulkomaailman estetiikasta.
Apuna käytettiin ”primitiivistä” kansankulttuuria, jonka
piirteitä viljelemällä korostettiin oman taiteen erityislaatuisuutta.
Jälkipolvet ovat luokitelleet suuntauksen karelianismiksi tai kansallisromantiikaksi ja sen aikakauden 1890-luvulta ja 1900-luvun alkuun kultakaudeksi. Sen edustama taide on usein haluttu ymmärtää synonyymiksi ”alkuperäiselle” suomalaiselle
kulttuurille, ”autenttiseksi” kuvaksi suomalaisuudesta.
Käsitys on tietenkin täysin virheellinen. Kultakauden
taiteellisissa ilmaisuissa oli kysymys keinotekoisista konstruktioista, kuten
tutkimuksissa on moneen kertaan osoitettu.
Kansallisromantikot muovasivat synteesin eurooppalaisista
taidevirtauksista ja kansankulttuurin erityispiirteistä. Nuoren kansakunnan
identiteetti rakennettiin niistä tietoisesti.
Kullervon
alkutahdeista lähtien Sibelius toteutti samaa ohjelmaa sävellyksissään.
Hän ei käyttänyt kansanlaulujen melodioita sellaisinaan vaan
suodatti niiden sävelasteikon ja poljennon osaksi ilmaisuaan. Se oli yhtä lailla
velkaa Brucknerin tai Beethovenin sivilisoituneille eurooppalaisille
periaatteille kuin karjalaisten laulajien arkaaisen suggeroivalle tyylille.
Kuvataiteilijoista poiketen Sibelius valtasi kansallisen
musiikin kentän melkein yksin. Muitakin tekijöitä oli, kuten vanhempi kollega
ja kapellimestari Robert Kajanus. Hän oli jo ennen Sibeliusta säveltänyt sinfonisen runon Aino (1885) niin ikään Kalevalan
aiheeseen.
Kajanus nojasi kuitenkin yksinomaan keskieurooppalaiseen,
wagneriaaniseen sävelkieleen ja luopui pian säveltämisestä tunnustettuaan Sibeliuksen ylivoimaisen aseman.
Sibeliuksen Kullervo op. 7 (1891) on sävelletty orkesterille ja mieskuorolle sekä sopraanolle ja
baritonille. Teos on luokiteltu viisiosaiseksi sinfoniseksi runoksi, mutta
myöhemmin säveltäjä puhui siitä myös sinfoniana.
Uhmakkaalla sävellyksellään Sibeliuksen kerrotaan halunneen
todistaa tulevan vaimonsa Aino
Järnefeltin aateliselle suvulle olevansa ”Ainon arvoinen”.
Ensi-illan ristiriitaisen vastaanoton jälkeen Sibelius veti Kullervon pois julkisuudesta ja kielsi
sen esitykset. Hän ymmärsi teoksensa orkestroinnin ja muodon puutteet.
Viime vuosikymmeninä Kullervoa
on jälleen soitettu paljon sekä Suomessa että ulkomailla, ja sen arvo
on palautettu. Teoksen pidäkkeetön alkuvoima puhuttelee nykyajan kuulijaa.
Kullervon jälkeen
Sibelius ei enää ryhtynyt yhtä laajamittaisiin sävellyshankkeisiin, mutta
karelianistinen tyyli säilyi, ja siitä tuli hänen tavaramerkkinsä
vuosikymmeneksi.
Seuraavaksi syntyi vuonna 1892 sinfoninen runo En saga eli Satu op. 9, jonka ilmeinen ohjelma on jäänyt hämärän peittoon.
Teos on vahvasti symbolinen; oikeastaan sitä voidaan pitää selkeimmin
symbolismin tyylin edustajana suomalaisessa säveltaiteessa, Akseli Gallen-Kallelan maalausten
musiikillisena vastineena.
Vertaus ei ole aivan tuulesta temmattu, sillä on tiedossa,
että innoituksen lähteinä olivat olleet Arnold
Böcklinin symbolistiset maalaukset, joita säveltäjä oli hieman aiemmin
nähnyt.
Sibelius itse muisteli työtään: ”Satu on eräänlainen sieluntilan ilmaus. Niihin aikoihin kun
kirjoitin tämän sävelrunoelman, sain itse kokea monia järkytyksiä.” Myöhemmin hän
piti teosta yhtenä ”psykologisesti syvällisimmistä” aikaansaannoksistaan.
Sadun rapsodinen
muoto ei kuitenkaan täysin tyydyttänyt säveltäjää, joten hän muokkasi sen uudestaan
vuonna 1902.
Robert Kajanus ja Aino Sibelius pitivät alkuperäistä
versiota parempana, ja Aino – joka muuten osoittautui erinomaiseksi
miehensä musiikin ymmärtäjäksi – totesi myöhemmin, että ”pappa otti siitä pois
muutamia rajuja kohtia, nyt on Satu
sivilisoituneempi, poleeratumpi”.
Joka tapauksessa Sibelius teki sävellykselle suuren
palveluksen tiivistämällä ja jäntevöittämällä sen rakennetta. Uudistetussa
muodossaan Sadusta tuli yksi hänen suosituimmista sävelrunoistaan, ja sitä levytettiin paljon alusta lähtien.
Se on myös niitä teoksia, jotka kansallissosialistisen
Saksan viralliset musiikkipiirit ottivat 1930-luvulla omakseen. Sibeliuksen
musiikilla – joka oli sävelletty jo vuosikymmeniä aikaisemmin – ei ollut
tietenkään mitään tekemistä natsien ihanteiden tai ideologian kanssa.
Sadun musiikin
tyylilliset piirteet on ankkuroitu vahvasti karelianistiseen estetiikkaan,
mutta myöhemmin Sibelius mainitsi sen tumman sävelkielen olevan lähempänä skandinaavista
Eddaa kuin karjalaista Kalevalaa.
Dramaattisesti etenevää ja traagisesti päättyvää musiikkia
kuunnellessa tulee voimakas tunne siitä, että se todella kertoo tarinan – sadun
– vaikka tämän kirjallisesta kuvauksesta ei ole mitään tietoa.
Satu on
Sibeliuksen leimallisimmin ohjelmallisia sävellyksiä, joskin sen teemat
kulkevat sonaattimuodon lainalaisuuksia noudattaen. Sointiväreiltään se on
yllättävän moderni ollakseen 1890-luvun luomus.
Sadussa – kuten
muissakin sävelrunoissa – Sibelius seurasi Franz
Lisztin ajatusta runouden jatkamisesta orkesterimusiikin keinoin. Lisztin
ideaali oli vaihtoehto Richard Wagnerin
lauletuille musiikkidraamoille ja oopperan maailmalle.
Modernistirunoilija Elmer
Diktonius, joka osasi tiivistää hienosti monen Sibeliuksen sävellyksen
luonteen yhdellä lauseella, totesi Sadusta:
”se on yksinkertainen kuin kansanlaulu, synkeä kuin erämetsä ja loistokas kuin
prinsessa ja puoli valtakuntaa”.
Sadun jälkeen
Sibelius jatkoi ”kalevalakuvitustaan”. Ennen vuosisadan vaihdetta hän sävelsi
neliosaisen sävelrunoelman Lemminkäinen –
neljä legendaa op. 22, jota on myös kutsuttu Lemminkäissarjaksi (1896).
Sadusta poiketen sen
musiikki liittyy selkeästi kirjallisiin lähteisiin, sillä teoksen osat on
nimetty Kalevalan tapahtumien mukaan.
Ensimmäinen ”kohtaus” kuvaa Lemminkäistä ja saaren neitoja, toinen Tuonelan
joutsenta, kolmas Lemminkäistä Tuonelassa ja viimeinen Lemminkäisen
kotiinpaluuta.
Kappaleelle kävi kuitenkin osittain samoin kuin Kullervolle, sillä lehtikritiikkien
lannistamana säveltäjä kielsi sarjan osista kahden esittämisen. Siunauksen
saivat ainoastaan toinen ja viimeinen osa.
Sittemmin itsenäisen sävellyksen aseman saavuttaneesta,
salaperäisen tummanpuhuvasta Tuonelan
joutsenesta on tullut yksi Sibeliuksen kansainvälisesti tunnetuimmista kappaleista
Finlandian ja Valse tristen ohella.
Vuosisadan vaihteen jälkeen syntyi vielä kalevalaiseen
aiheeseen perustuva Pohjolan tytär
op. 49, joka kuvaa Väinämöisen ja Pohjolan tyttären kohtaamista. Sen partituuri
on Sibeliuksen rikkaimpia. Seuraavana oli vuorossa Öinen ratsastus ja auringonnousu op. 55.
Vähitellen karelianistiset ihanteet saivat väistyä, ja
sinfonisten runojen luonne muuttui.
Siinä vaiheessa Sibelius oli kuitenkin säveltänyt jo kaksi
ensimmäistä sinfoniaansa. Niiden valtavan menestyksen myötä hänen asemansa
suomalaisessa musiikkielämässä oli vakiintunut omalle, ainutlaatuiselle
tasolleen.
Ensimmäisen sinfonian myötä huipentui myös säveltäjän
kansallisromanttinen tyylikausi.
Sibelius jatkoi sinfonisten runojen säveltämistä uransa
loppuun saakka, joskin harvenevaan tahtiin. Painopisteen siirtyminen kohti
sinfonioiden absoluuttista musiikkia merkitsi sitä, että säveltäjän ei
tarvinnut enää todistaa osaamistaan vapaamuotoisemmilla, ohjelmallisilla
orkesteriteoksillaan entiseen tapaan.
Sinfonisista runoista tuli aiempaa pienimuotoisempia ja
tiivistyneempiä, osin sisäänpäin kääntyneitä, syvämietteisiä orkesterikappaleita.
Sellainen on esimerkiksi vuonna 1913 sävelletty Bardi op. 64, jonka tiiviissä muodossa
ja henkistyneessä sisällössä Erik
Tawaststjerna on ollut kuulevinaan jopa Anton Webernin aforistisen ilmaisun rinnakkaisilmiön. Joidenkin
mielestä vanhenevaa runonlaulajaa kuvaava sävellys on Sibeliuksen omakuva.
Samoihin aikoihin syntynyt Luonnotar op. 70 on vielä erikoisempi kappale, sillä se on
sävelletty sopraanolle ja orkesterille. Teos on siten eräänlainen orkesterilaulu
tai konsertto lauluäänelle ja orkesterille. Sen tilasi maan johtava laulutaiteilija,
sopraano Aino Ackté.
Sävellys pohjautuu Kalevalan
kertomukseen maailman luomisesta. Siinä kuvataan universumin syntymä
särkyneestä sotkan munasta.
Näin Sibelius palasi jälleen kerran suoraan Kalevalaan, mutta tyylillisesti musiikki
ei olisi voinut olla kauempana Kullervon
karelianistisesta ilmaisusta.
Sibelius seurasi aikansa esteettisiä virtauksia ja
ulkomaisten säveltäjien kehitystä. Hän oli perillä Arnold Schönbergin radikaaleista teorioista ja tämän siirtymisestä
kohti atonaalista sävelkieltä, jossa melodiat oli hylätty ja sävelten
tonaaliset suhteet romutettu.
Toisaalta hän tiesi, mitä tapahtui Ranskassa, jossa impressionismiksi kutsuttu suuntaus tuotti värikylläistä orkesterimusiikkia.
Toisaalta hän tiesi, mitä tapahtui Ranskassa, jossa impressionismiksi kutsuttu suuntaus tuotti värikylläistä orkesterimusiikkia.
Sibelius ei kuitenkaan lähtenyt jäljittelemään mitään
kansainvälistä tyyliä. Se ei estänyt häntä ottamasta vaikutteita ja
kokeilemasta uusia ajatuksia osana originellia sävelkieltään.
Norfolkin musiikkijuhlille Yhdysvaltoihin vuonna 1914
sävelletty sinfoninen runo Aallottaret
op. 73 on ehkä lähimpänä eurooppalaisia musiikkivirtauksia ja impressionismia.
Meriaiheisena teoksena se on jonkinlainen sukulaisteos Claude Debussyn impressionistiselle orkesterirunoelmalle La mer (1905).
Sibelius teki Aallottaristakin
kaksi versiota. Alkuperäinen ja Debussyn merimusiikkiin viittaava harvinainen
sävellaji Des-duuri vaihtui lopullisessa sävellyksessä D-duuriksi ainakin osin
myös esitysteknisistä syistä. Samalla teoksen muoto muuttui huomattavasti. Ensimmäisestä
versiosta puuttuu kokonaan toisen version valtava huipennus.
Aallottaret on
hieno esimerkki Sibeliuksen kyvyistä säveltää loisteliasta orkesterisatsia.
Erikoinen soitinnus bassoklarinetteineen, kellopeleineen ja triangeleineen
antaa musiikille omanlaisensa värityksen. Sen liukuvien taitteiden ja
staattisten sointikenttien lomassa teemat ovat jatkuvassa käymistilassa.
Vellovat massat tekevät pyörryttävän vaikutuksen.
Aallottaret jäi Sibeliuksen pisimmälle viedyksi kokeiluksi
impressionistisen orkesterimusiikin saralla. Sen jälkeen hän palasi
sinfonioiden pariin, vaikka sävelsi vielä 1920-luvulla pari vapaamuotoisempaa
orkesterikappaletta: Andante festivon
ja Tapiolan.
Olisiko Sibeliuksen sinfonisista runoista aution saaren
soittolistalleni?
Epäilemättä olisi, mutta tällä kerralla ongelmana onkin
runsaudenpula, sillä paikkoja musiikilliseen arkkiini on rajallisesti. Hyviä
ehdokkaita on enemmän kuin tarpeeksi.
Sibeliuksen sinfonisten runojen tarkastelussa ja
arvioinnissa huomio kiinnittyy niiden yleiseen luonteeseen, joka muuttui
säveltäjän iän karttuessa.
Nuoren Sibeliuksen 1890-luvun karelianistiset teokset olivat
avoimen sankarillisia ja ulospäin suuntautuneita, kun taas 1900-luvun puolella
sävellysten ilme muuttui pidättyvämmäksi ja sisältö verhotummaksi. Samalla
säveltäjän osaaminen kasvoi.
Toisaalta varhaisissa teoksissa on hurjuutta ja voimaa, jota
kypsän iän harkitummista sävellyksistä ei enää tapaa. Kumpaa arvostan enemmän?
Kullervon syvältä
kouraisevan alun jälkeen seuraa mahtavaa musiikkia, jossa mieskuoron
maskuliininen voima ja orkesterin raaka teho naulitsevat kuulijan penkkiin.
Silti on sanottava, että toista tuntia pitkä jättiläisteos sisältää myös runsaasti
heikkoja hetkiä, ja toisinaan sen draama polkee paikallaan.
Niin on laita myös Lemminkäissarjan,
jonka mukaansatempaavien jaksojen lomassa teemojen kehittely ei tunnu ottavan
onnistuakseen.
Kuulin sarjasta tyydyttävän tulkinnan vasta, kun Wienin
filharmonikot soitti sen konsertissaan Helsingin Musiikkitalossa viime
kesäkuussa Franz Welser-Möstin
johdolla. Itävaltalaiskapellimestari oli tutkinut partituurin perinpohjin ja
sai sen toimimaan kuin ihmeen kaupalla.
Kapellimestari Hannu
Lintua mukaillen: Sibeliuksen varhaisissa orkesteriteoksissa säveltäjällä
tuntuu olevan paljon sanottavaa mutta ei vielä tarpeeksi osaamista sen
muotoilemiseksi.
Kullervo on tästä hyvä
esimerkki. Konserttiesityksistä on usein jäänyt vaikutelma, että teoksen
dramaturginen kaari ei riitä kantamaan koko esityskestonsa ajan. Väliin jää
liikaa löysää. Teos olisi kaivannut vanhan Sibeliuksen ankaraa kättä ja
uudelleenmuokkausta.
Tilanne muuttui, kun Tero
Saarinen laati Kullervon musiikkiin
koreografian ja teos esitettiin Kansallisoopperassa näyttämöllisenä
toteutuksena. Visuaaliset tehosteet, tanssijat ja oopperalavalla esiintyneet
solistit nostivat kokonaisuuden uudelle tasolle.
Jotkut arvostelijat pitivät ”musiikin kuvittamista” turhana
– niin kuin musiikki-ihmisillä on tapana sanoa varjellakseen omaa
erityisalaansa – mutta minusta vasta Saarisen loistava yhteistaideteos onnistui
peittämään sävellyksen dramaturgiset heikkoudet ja ratkaisemaan sen jatkuvuuden
ongelmat.
Samalla on myönnettävä, että Kansallisoopperan esitys oli myös
musiikillisesti ensiluokkainen.
Vaikka Saarisen Kullervo-sovitus
– joka oli vuoden tanssiesitysten joukossa todellinen tapaus – oli suuri elämys
ja kunnianosoitus Sibeliuksen läpimurtoteokselle, se ei riitä nostamaan musiikkia
itseään aution saaren soittolistalleni. Kullervon
kokonaisuus on liian epätasainen.
Sama koskee Lemminkäissarjaa,
jonka putoamisen myötä myös Tuonelan
joutsen joutuu jäämään synkälle virralleen. En valitse mukaan liioin Pohjolan tytärtä, joka ei ole hienoista
hetkistään huolimatta sittenkään Sibeliuksen vahvinta orkesterimusiikkia. Samoin käy Öiselle ratsastukselle ja
auringonnousulle.
Mutta yhden varhaisen sinfonisen runon haluan ehdolle. Se on
Satu – En saga op. 9 lopullisessa
vuoden 1902 asussaan.
Sadun uudistetussa
laitoksessa Sibelius on onnistunut hiomaan alkuperäisversion heikkoudet ja
kömpelyydet, vaikka Aino ja Kajanus olivat toista mieltä. ”Sivilisoidussa”
muodossaankin teoksessa on riittävästi särmää ja rosoa sekä ”alkukantaista” karelianistista
voimaa, jonka uudistettu rakenne kantaa katkelmallisen kerronnan karikoiden
yli.
Entä myöhemmät sävelrunot? Ovatko ne puolestaan liian
vähäverisiä Kullervoon tai Satuun verrattuna kelvatakseen aution
saaren soittolistalle?
Vastaan osittain myöntävästi, sillä kaikessa
hienostuneisuudessaankin sellaiset sävellykset kuin Dryadi op. 45 nro 1 tai Bardi
ovat enemmän kultivoituneita kuriositeetteja kuin oikeutettuja asemaan Sibeliuksen
parhaiden sävellysten kaanonissa.
Jätän listani ulkopuolelle myös Luonnottaren, vaikka jotkut sibeliaanit lukevat sen Sibeliuksen
omaperäisimpien ja arvokkaimpien aikaansaannosten taikapiiriin. Minut se on
jättänyt aina jotenkin kylmäksi.
Sen sijaan vahva ehdokas omalle listalleni on Sibeliuksen
myöhempää orkesterityyliä edustava Aallottaret.
Sen ulospäin suuntautunut taidokkuus ja vapaan muodon mestarillinen hallinta ovat
jotain sellaista, johon nuori Sibelius ei vielä pystynyt. Myöhemmin taas säveltäjän
itsekritiikki kasvoi niin suureksi, että sävellykset jäivät julkaisematta.
Pohdinnan jälkeen päätän ottaa mukaani autiolle saarelle
kaksi Sibeliuksen sinfonista runoa, sekä Sadun
että Aallottaret.
Ne edustavat aivan erilaista tyyliä säveltäjän tuotannossa
ja ovat sekä sisältönsä että ilmaisunsa suhteen melkeinpä toistensa vastakohtia.
Karelianistinen Satu
on psykologinen jännitysnäytelmä – kiinteä draama – jonka alkuvoiman Sibelius
pelasti listalleni uusimalla teoksen vuonna 1902. Varhaisista sävelrunoista
tasapainoisimpana se saa edustaa koko karelianismin kauden orkesterimusiikkia aution
saaren soittolistallani.
Aallottaret on sen
sijaan kaikessa impressionistisessa värikylläisyydessään osa
yleiseurooppalaista tyyliä ja väritaidetta – Satua vapaammin valtameren maininkeja kuvaileva ”aaltojen rondo”,
niin kuin säveltäjä oli ajatellut sen ensin nimetä.
Valitsen Aallottaret
soittolistani sijalle yhdeksän ja Sadun
sijalle kahdeksan.
Satu saa
korkeamman sijoituksen siksi, että sen psykologinen, musiikillis-draamallinen
kerronta on mielestäni erityisen onnistunut ja ainoa laatuaan Sibeliuksen
tuotannossa.
Orkesterin käsittelyssään Aallottaret on toki omaa luokkaansa, mutta ilmiönä se ei ole
sittenkään yhtä ainutkertainen, kuten myöhemmin pyrin osoittamaan.
Aallottaret kuullaan
tässä Turun filharmonisen orkesterin soittamana Leif Segerstamin johdolla:
Sadun esityksessä Vladimir Ashkenazy johtaa puolestaan
Philharmonia Orchestraa:
Seuraavassa jaksossa autiolle saarelle suuntaavaan musiikilliseen arkkiin etsitään lisää Sibeliuksen parhaita sävellyksiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti