Ajatusleikki, jossa etsitään säveltäjän kymmenen parasta teosta. Tässä jaksossa selviää, mikä sävellys valitaan soittolistan sijalle kymmenen.
Sibelius 150 | Aloitetaan pianomusiikista. Se edustaa sitä osaa Sibeliuksen tuotannosta, jonka vastaanotto on ollut kaikkein ristiriitaisinta.
Suureksi on kasvanut niiden tutkijoiden ja musiikkikriitikoiden joukko, joka on ollut valmis hautaamaan Sibeliuksen pianosävellykset kokonaan. Juuri näitä on pidetty esimerkkinä heppoisesta biedermeier-henkisestä salonkimusiikista, jonka ei ole uskottu jäävän osaksi säveltäjän elävää perintöä.
On jopa väitetty, että pienet pianokappaleet vähentävät koko
hänen tuotantonsa arvoa.
Piano ei ollut Sibeliuksen oma soitin. Hän saattoi todeta huolettomasti
säveltävänsä pianokappaleita ”vapaahetkinään” ja lisäsi, että ei välitä
pianosta. Sibeliuksen mielestä piano oli epätyydyttävä soitin, jonka oli
hallinnut täydellisesti ainoastaan Chopin.
Silti Sibelius improvisoi mielellään pianon ääressä ja
käytti sitä sävellystyönsä apuna. Hän itse antoi arvoa pianomusiikilleen ja
uskoi sen suosion kohenevan jälkimaailman silmissä ajan mittaan.
Siinä Sibelius osui ainakin osittain oikeaan, sillä
varsinkin monet pianistit ovat pitäneet hänen pianosävellyksiään merkittävinä.
Legendaarisen kanadalaispianisti Glenn
Gouldin mukaan ”Sibelius ei koskaan kirjoittanut pianon ominaisluonnetta
vastaan … siinä kaikki toimii, kaikki soi, mutta omin ehdoin”. Gouldin mukaan
Sibelius toi merkittävän lisän myöhäisromanttisen pianomusiikin ohjelmistoon.
Musiikkitieteen professori ja Sibeliuksen elämäkerran
kirjoittaja Erik Tawaststjerna piti
kolmea sonatiinia op. 67 vuosisadan huomattavimpiin kuuluvina pianoteoksina ja
vertasi niitä Sibeliuksen suurimpiin luomuksiin.
Kokonaan oma lukunsa ovat varsinkin ne suomalaiset musiikin
harrastajat ja kuuntelijat, joille kaikki Sibeliuksen kynästä lähtenyt on
mestarillisinta sitten Beethovenin
päivien, myös pianoteokset.
Ainakin osaksi ristiriitaiset käsitykset ovat olleet
seurausta suhtautumisesta Sibeliuksen pianosävellyksissään käyttämiin miniatyyrimuotoihin.
Niiden on ajateltu olevan jo lähtökohtaisesti vähempiarvoisia kuin sonaattien
tai sinfonioiden kaltaisten teosten.
Romantiikan ajan estetiikassa sinfoniat olivat julkisiin
konsertteihin sävellettyä ”suurta musiikkia”, kun taas pianokappaleet kuuluivat
kodin piiriin ja suljettuihin kamareihin; ne olivat ”harrastelijoiden musiikkia”.
Pianisti Eero
Heinonen on sijoittanut edellä kuvatun ajattelun oikeisiin mittasuhteisiin.
Hän on pitänyt asennetta yhtä onnistuneena kuin öljyvärimaalauksen
merkittävyyden määrittämistä sen pinta-alan perusteella.
Sibelius sävelsi pitkälti toistasataa pianokappaletta.
Monet niistä on ryhmitelty kokoelmiksi tai sarjoiksi yhden opusnumeron alle.
Ensimmäiset ovat 1880-luvulta ja viimeinen kokonaisuus
nimeltä Viisi luonnosta op. 114
vuodelta 1929. Se on Sibeliuksen hienointa pianomusiikkia, kaukana pintapuolisesta
salonkimaisuudesta.
Pianoteoksissaan Sibelius päästi panteistisen
luonnontunteensa valloilleen, ja monet kappaleista ovat kiehtovan impressionistisia
luonnonkuvia ja -tunnelmia.
Tästä kertovat myös teosten lisänimet, kuten erityisen
rakastetun opuksen 75 (1914–19), jonka viidestä osasta kukin edustaa yhtä
suomalaisen metsän puulajista. Sibeliukselle luonto oli merkki jumaluuden
ilmenemismuodoista, ja erityisesti puut ”puhuivat” hänelle. Hieman myöhemmin
hän sävelsi pianosarjan myös kukille.
Ottaisinko Sibeliuksen pianomusiikkia kuunneltavaksi
autiolle saarelle?
Arvostan Sibeliuksen pianolle säveltämiä teoksia ja pidän
niistä paljon, mutta sittenkään yksikään pianokappaleista ei yllä soittolistani
kymmenen mestariteoksen joukkoon. Haikein mielin joudun jättämään ne rannalle.
Entäpä vokaalimusiikki? Löytyisikö sieltä valioyksilöitä
musiikilliseen arkkiini?
Sibeliusta ei varmasti pidetä ensisijaisesti
vokaalisäveltäjänäkään, vaikka hänen luovuutensa tuotti lauluja melkein yhtä
paljon kuin pianomusiikkia.
Hänen ensimmäinen julkaistu sävellyksensä oli
vokaaliserenadi vuodelta 1888, ja pitkä sävellysura päättyi kuolinvuonna 1957
orkesterisovitukseen laulusta Kom nu hit
död! op. 60 nro 1.
Pianomusiikista poiketen Sibeliuksen laulut ovat olleet suosittuja, ja niitä on arvostettu myös tutkijoiden ja kriitikoiden keskuudessa.
(Rajaan tässä tarkastelun ulkopuolelle suurimuotoiset lauluääntä sisältävät
orkesteriteokset.)
Laulujen tyyli on hyvin vaihteleva. Osa niistä on
yksinkertaisia kansanomaisia laulelmia, kun taas toisinaan vokaalinen linja saa
suorastaan oopperamaisen mittakaavan. Kaikista rakastetuimmat ovat varmasti
joululaulut op. 1 vuodelta 1911 On hanget
korkeat nietokset ja En etsi valtaa
loistoa.
Valitettavasti Sibeliuksen laulut eivät ole vakiintuneet
kansainväliseen ohjelmistoon pohjoismaita lukuun ottamatta. Syynä on ennen
kaikkea kieli, sillä valtaosa lauluista on sävelletty suurilla kielialueilla
vieroksuttuihin ruotsinkielisiin teksteihin. Mieluiten Sibelius käytti
laulusävellysten aiheina Runebergin
ja Rydbergin runoja.
Mieskuorolle sävelletyissä teoksissa – joita tarvittiin
erilaisiin yleisötilaisuuksiin ja kansallisiin käyttötarkoituksiin – lauletaan
myös suomeksi. Ne ovat yksinlaulutuotantoa enemmän aikansa lapsia: Sibeliuksen
panos kansallishengen nostattamisessa.
On todella vahinko, että laulut ovat jääneet vain Pohjolaan,
sillä Sibeliuksen linjakas vokaalityyli ja hienot melodiat ovat täysin
rinnastettavissa Richard Straussin orkesterin
säestämiin lauluihin, joita esitetään laajalti.
Strauss on lyyristen sopraanojen koetinkivi, mutta
Sibeliuksen parhaat yksinlaulut ovat mielestäni siihen verrattava haaste. Ne
vaativat suuren luokan oopperalaulajan äänivaroja ja tulkintakykyä.
Mutta Sibelius sävelsi myös oopperan. Se on tosin vain
reilun puolen tunnin mittainen yksinäytöksinen teos, jonka säveltäjä laati
libretisti Rafael Herzbergin
tekstiin syksyllä 1896.
Sibelius oli jo aiemmin suunnitellut oopperaa Kalevalan aiheesta Veneen luominen, mutta hanke raukesi, ja säveltäjä käytti syntyneen
musiikillisen materiaalin muihin teoksiinsa.
Sibeliuksen ainoa ooppera on nimeltään Neito tornissa. Sen tarina kertoo tytöstä, jonka himokas vouti
telkeää linnansa torniin. Lopulta tytön sulhon onnistuu pelastaa mielitiettynsä
voudin puolison avustuksella.
Oopperan kantaesitys oli kohtalainen menestys, mutta
tyhjänpäiväisen tekstin ansiosta säveltäjä kielsi enemmät esitykset. Kun
esitysmahdollisuuksia myöhemmin tiedusteltiin, Sibelius ärähti happamasti, että
”neito pysyköön tornissaan”.
Ooppera tuli uudestaan päivänvaloon vasta 1980-luvulla,
jolloin sen hieno musiikki pääsi jälleen esille. Siinä on kuultavissa
1800-luvun lopun italialaista suuren tyylin bel cantoa ja myös Richard Wagnerin uhkean orkestraation
vaikutusta, vaikka säveltäjä vähätteli viimeiseen asti Wagnerin asemaa yhtenä
tärkeistä esikuvistaan.
Näyttämöille Sibeliuksen oopperaa ei ole kuitenkaan enää saatu
kehnon libreton takia.
Jää arvailujen varaan, mitä Sibelius olisi saanut aikaan,
jos hän olisi jatkanut oopperan maailmassa vielä myöhemmin kunnollisen tekstin
puitteissa.
Sibeliuksen tukija ja ystävä Axel Carpelan, jonka neuvoja säveltäjä kuunteli ja myös totteli,
oli kuitenkin sitä mieltä, ettei oopperaan sävellysmuotona kannattanut enää
palata. Niinpä Sibelius purki jatkossa vokaalisen luovuutensa ennen kaikkea
yksinlauluihin.
Niistä hienoimmat hän sävelsi 1800-luvun viimeisinä vuosina
ja heti 1900-luvun alussa. Vaikka monet lauluista on julkaistu pianoteosten
tavoin yhteisten opusnumeroiden alla, ne ovat itsenäisiä teoksia toisin kuin
vaikkapa Schubertin ja Schumannin yhtenäiset liedsarjat.
Yksi kotimaan yleisön eniten ihailemista kappaleista on
ollut kauhuromanttinen Laulu ristilukista,
joka oli alun peri osa musiikista opus 27 Adolf
Paulin näytelmään Kuningas Kristian
II.
Laulu erkani sarjasta pian itsenäiseksi numeroksi, sillä sen
hyytävän tunnelman pelottavine hämähäkkeineen on sanottu kuvanneen suomalaisten
vihaamaa kenraalikuvernööri Bobrikovia.
Laulusta tuli sortovuosina vastarinnan symboli.
Vielä hienompia ovat kuitenkin lyhyelle melodiasäkeelle
rakentuva, hekumallisen kimmeltävä Illalle,
ekspressiivisen symbolistinen Svarta
rosor tai uhkean traaginen balladi Flickan
kom ifrån sin älsklings möte – vain muutamia mainitakseni. Kaiken kaikkiaan
opusten 36, 37 ja 38 yksinlaulut ovat tyylillisesti yhtenäisimpiä ja
laadullisesti korkeatasoisimpia.
Nostan yhden laulun muiden yläpuolelle. Se on opuksen 37 neljäs
kappale Var det en dröm (Untako vain) vuodelta 1902.
Sibelius omisti sävellyksen suosikkisopraanolleen Ida Ekmanille ja ojensi käsikirjoituksen laulajalle sanoen: ”kas
tässä kaunein lauluni”.
Var det en dröm on
Sibeliuksen tunnevoimaisimpia vokaaliteoksia, jonka romanttista hehkua ja
värikylläistä pianosäestystä ei ylitä mikään hänen laulutuotannossaan. Se vetää
vertoja Richard Straussin parhaille saavutuksille.
Melodialinja yltää valtaviin nousuihin, joissa solisti saa
päästellä täysin palkein. Yllättäen laulu päättyy kuin sammuvan kynttilän
liekki – tavalla, joka on monelle Sibeliuksen yksinlaululle tyypillinen.
Var det en dröm on
vihdoin teos, joka läpäisee seulani ja tulee valituksi mukaan autiolle
saarelle soittolistan sijalla kymmenen.
Laulua ovat esittäneet kaikkein suurimmat sopraanot Birgit Nilssonista Kirsten Flagstadiin ja Elisabeth Schwarzkopfiin. Suomalaistähdistä ihanteellisen tulkinnan on tehnyt Karita Mattila. Tässä kuullaan hänen versionsa
pianistina Ilmo Ranta:
Seuraavassa jaksossa etsitään lisää sävellyksiä aution saaren soittolistalle Sibeliuksen orkesterimusiikista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti