Ajatusleikki, jossa etsitään säveltäjän kymmenen parasta teosta.
Sibelius 150 | Tänä vuonna muistellaan Suomen kulttuurin kultakauden mestareita. Huhtikuun 26. päivänä tuli kuluneeksi 150 vuotta taiteilija Akseli Gallen-Kallelan syntymästä, ja 23. syyskuuta vietettiin toisen suuren maalarin Pekka Halosen 150-vuotispäiviä.
Suurimman huomion on kuitenkin saanut Jean Sibelius, jota juhlitaan kiihtyvällä tahdilla. Huippuhetki
koittaa 8. joulukuuta. Silloin Suomen kansallissäveltäjä täyttäisi niin ikään 150
vuotta.
Sibeliuksen juhlavuotta on kunnioitettu konsertein,
näyttelyin ja tapahtumin jo vuoden alusta saakka, myös maan rajojen
ulkopuolella.
Berliinin filharmonikot loi vertailukohdan kaikille huomionosoituksille
helmikuussa, kun orkesteri soitti sekä kotikaupungissaan että Lontoossa järjestetyissä
konserttisarjoissa kaikki Sibeliuksen sinfoniat. Esitykset johti suurena sibeliaanina
tunnettu kapellimestari Sir Simon Rattle.
Sittemmin konserteista julkaistiin upea juhla-albumi neljällä
cd-levyllä ja kahdella blu-ray-levyllä. Muutkin tarttuivat tilaisuuteen. Vuoden
kuluessa levy-yhtiöt ovat tuottaneet runsaasti äänitteitä, jotka esittelevät Sibeliuksen musiikkia.
Ylenpalttinen tarjonta on hetkittäin hiponut
kyllästymispistettä, eikä se ole kaikilta osin vaikuttanut perustellulta
sen enempää ohjelmistonsa kuin tulkintojensakaan osalta.
Kaiken keskellä herää kysymys Sibeliuksen sävellystuotannon
merkityksestä ja asemasta musiikin historian parnassolla. Mitä me oikeastaan
juhlimme, kun juhlimme Sibeliusta? Ihmistä vai monumenttia? Musiikkia vai
myyttiä?
Suomalaisille Sibelius on ennen kaikkea Finlandian säveltäjä – suuri suomalainen ja patriootti, jonka isänmaalliset
teokset ovat käyntikortti maailmalla. Hänestä tuli jo eläessään kansallinen
symboli ja suorastaan sen manifestaatio, saunan ja sisun synonyymi.
Täällä jokainen osaa hyräillä Finlandia-hymnin tai Karelia-sarjan
Intermezzon teeman. Jääkärimarssi kuullaan televisiossa ainakin
kerran vuodessa, kun vielä elossa olevat Mannerheim-ristin ritarit saapuvat
tasavallan presidentin itsenäisyyspäivän juhlavastaanotolle. Monessa kodissa
joulutunnelmaan ei päästä, ennen kuin on laulettu En etsi valtaa loistoa.
En kuitenkaan usko kadunmiehen viheltelevän viidennen
sinfonian joutsenteemaa sen enempää kuin seitsemännen sinfonian pasuunateemaakaan.
Moni suomalainen ei ole kuullut yhtään Sibeliuksen sinfoniaa. Sanooko nimi Voces intimae mitään? Kuuluvatko
sävelrunot Bardi ja Luonnotar lempisävellysten joukkoon?
Tuskinpa.
Kansallisen ikonin varjoon on jäänyt paljon sellaista, joka
on tärkeä osa säveltäjän tuotannon todellista olemusta. Siksi väitän, että suurimmaksi
osaksi Sibelius on myös meille suomalaisille tuttu tuntematon.
Se ei ole pelkästään suomalaisten vika. Sibeliuksen musiikki
on vaikeaa.
Kansallissäveltäjämme ei ole yksin tuntemattomien
mestareiden joukossa. Harva itävaltalainen on perehtynyt maineikkaiden
sävelniekkojensa tuotantoon kaikkein ilmeisimpiä hittejä lukuun ottamatta. Harrastus
on ylipäätään pintapuolista.
Kun Wienin filharmonikot järjesti kesällä perinteisen
ulkoilmakonserttinsa Schönbrunnin linnan puistossa, ohjelmisto oli omistettu etupäässä
pohjoismaiselle musiikille.
Pääosassa oli Norjan kansallissäveltäjä Edvard Grieg, jonka teoksista soitettiin pianokonserttoa ja Peer Gynt -näyttämömusiikkia. Lisäksi
kuultiin tanskalaista ja itävaltalaista musiikkia. Sibeliukselta soitettiin vain yksi kappale – Finlandia – joskin vaikuttavana
päätösnumerona ilotulitusten säestämänä.
Ulkomailla Sibelius on perinteisesti yhdistetty
kansallisromanttiseen virtaukseen ja hänen musiikkiaan on pidetty
periferisenä ilmiönä.
Hänet on luokiteltu Suomen Griegiksi ja niputettu samaan
joukkoon Smetanan, Dvořákin
ja muiden kansallisia erityispiirteitä korostaneiden säveltäjien kanssa.
Toisaalta hänet on nähty vanhakantaisena 1800-luvun hahmona ja Tšaikovskin
perinteen jatkajana.
Sibeliuksen maine on vaihdellut ajan saatossa. Yhdysvalloissa
ja Englannissa – joissa maku on ollut verraten konservatiivinen – hän on ollut
aina suosittu, ja varsinkin maineikkaat brittikapellimestarit ovat perehtyneet
syvällisesti Sibeliuksen sinfonioihin.
Jo mainitun Rattlen lisäksi esimerkiksi Sir Colin Davis huomasi suomalaismestarin musiikin puhuttelevan
itseään jo hyvin nuorena, ja lopulta hänestä tuli yksi maailman johtavista
Sibelius-kapellimestareista.
Edistyksellisenä itseään pitävän Manner-Euroopan suhde
Sibeliukseen on ollut ongelmallisempi.
Saksassa Sibeliusta soitettiin paljon hänen eläessään, ja
natsiaikana hänen musiikkinsa saavutti jonkinlaisen kulttiaseman. Natsit
ihannoivat sen edustamaa myyttistä alkuhämärää ja luokittelivat sinisilmäisen säveltäjän
vaalean pohjoisen herrakansan edustajaksi.
Sibelius itse oli imarreltu kunnianosoituksista, mutta
kulttuuriaristokraattina hän vieroksui natsien rahvaanomaista rotuajattelua ja
rasismia.
Sodan jälkeen Sibeliuksen maine romahti. Syy ei ollut
yksinomaan leimautumisessa natsien suosikiksi vaan myös se, että Sibeliuksen perinteiseen
tonaalisuuteen nojaava sävelkieli tuntui aikansa eläneeltä.
Wienin toisen koulukunnan Arnold Schönbergin, Alban
Bergin ja Anton Webernin
atonaalisuus ja kaksitoistasäveljärjestelmä sekä niitä seurannut sarjallisuus
koettiin edistyksellisiksi, oikeiksi tavoiksi säveltää. Muu tuomittiin
taantumukseksi.
Jos ajattelun siirtäisi kuvataiteiden piiriin, se tarkoittaisi
suunnilleen sitä, että kaikki abstraktista poikkeava esittävä ilmaisu olisi
torjuttu vedoten sen vanhanaikaisuuteen.
Viimeistään siinä vaiheessa, kun vasemmistolainen musiikkiteoreetikko Theodor Adorno hyökkäsi voimakkaasti
Sibeliuksen estetiikkaa vastaan, suomalaismestarin musiikki vaipui Saksassa
lähes unohduksiin.
Ranskassa asenne ei ollut yhtään suopeampi. Jo vanhastaan
pohjoismaiseen, raskassoutuiseen sinfoniaperinteeseen penseästi suhtautuneet
ranskalaiset julistivat Sibeliuksen ”maailman huonoimmaksi säveltäjäksi”, kuten
René Leibowitz tiivisti.
Tilanne ei ole olennaisesti kohentunut vielä tähän päivään mennessä.
Pariisin nykymusiikkipiirien paaviksi kutsuttu Pierre Boulez on ollut lähes viime vuosiin saakka kylmäkiskoinen Sibeliuksen
musiikkia kohtaan.
Nykyään on kuitenkin viitteitä siitä, että Sibeliuksen tähti
on nousemassa, ja myös Boulez on alkanut lämmetä; puhutaan jopa
Sibelius-renessanssista. Uudet säveltäjäpolvet, joille Darmstadtin sarjallisen koulukunnan
teoreettinen pakkopaita ei ole enää ensisijainen ohjenuora, ovat löytäneet
Sibeliuksen modernin muotoajattelun.
He ovat ymmärtäneet, että Sibeliuksen musiikki ei ole sitä,
miltä päällepäin näyttää. Sen tonaalisen pinnan alta on alkanut paljastua
radikaaleja ideoita, jotka haastavat ja inspiroivat.
Niinkin erilaiset tahot kuin ranskalaisen spektrimusiikin
säveltäjät tai amerikkalaiset minimalistit ovat joutuneet myöntämään velkansa
Sibeliukselle.
Vilkastunut konserttitoiminta ja innostunut yleisö – kuten
Berliinin ja Lontoon esityksissä – osoittavat, että Sibeliuksen musiikkia
halutaan myös kuulla.
Käsitykset Sibeliuksesta ja hänen sävellyksistään
vaihtelevat kuitenkin edelleen. Asiaa mutkistaa vielä se, että hänen
tuotantoonsa mahtuu hyvin erilaisia teoksia.
Jos Anton Brucknerin voidaan hieman
ilkeämielisesti sanoa säveltäneen koko ikänsä yhtä ja samaa sinfoniaa, Sibeliukseen
yleistys ei päde. Hänen sinfoniansa eivät ole yhdestä muotista.
Sibeliuksen tuotannon on laskettu koostuvan lähes kuudestasadasta teoksesta. Itse olen sikäli etuoikeutetussa asemassa, että olen kuullut
ne kaikki ainakin kertaalleen.
Jokunen vuosi sitten siihen tarjoutui tilaisuus, kun
levy-yhtiö BIS sai valmiiksi Sibeliuksen sävellysten kokonaislevytyksen.
Julkaisuun sisältyy 68 cd-levyä. Kävin ne läpi systemaattisesti, sillä
kirjoitin kokoelmasta arvion Eeva-lehteen.
Osa musiikista oli toki entuudestaan tuttua – tutuimpien
teosten kuuntelukerrat lasken kymmenissä tai sadoissa – mutta paljon tuli
vastaan uusia löytöjä. Kuva laajeni aika tavalla.
Suuri kansallissäveltäjä tuntui jättäneen jälkeensä ennen
kaikkea valtavan määrän salonkimusiikkia ja muita harmittomia pikkusävellyksiä,
joita hän oli joutunut tehtailemaan elättääkseen perheensä ja pitääkseen yllä
verraten yläluokkaisen elintasonsa.
”Leipäkappaleiden” olemassaolo on ymmärrettävää ja
hyväksyttävää, mutta niiden määrä yllätti. Oliko käsitys Sibeliuksen musiikista
peräti virheellinen?
Säveltäjän asema ei tietenkään rakennu tuotannon
vähäpätöisimmän aineksen varaan vaan kestävimpien luomusten merkitykselle. Sibeliuksen sävellyksistä tärkeimpinä mainitaan tavallisesti seitsemän sinfoniaa, viulukonsertto ja joukko orkesteriteoksia.
Kuitenkaan edes muusikot tai tutkijat eivät ole päässeet
yksimielisyyteen sibeliaanisesta kaanonista. Kapellimestareiden
suosikkisinfoniat vaihtelevat sen mukaan, kenen mielipidettä kysytään, ja
kriitikoiden puheissa teosten arvoluokitukset menevät ristiin.
Sibeliuksen musiikkia on vaikea määritellä kovin
yksiselitteisesti sen ominaislaadun tai sen herättämän vastaanoton perusteella.
Se ei asetu oikein mihinkään tyyliperiodiin. Sibelius pakenee luokittelua.
Tuntuu siltä, että yhden Sibeliuksen asemesta on monta
Sibeliusta.
Nyt juhlavuoden kuluessa on tullut uudestaan ajankohtaiseksi
pohtia, mitä Sibelius merkitsee minulle, millainen on minun Sibeliukseni.
Onko se kansallisromanttinen Sibelius vai impressionisti
Sibelius? Vokaalisäveltäjä Sibelius vai pianomusiikin Sibelius? Miniatyyrien
mestari vai suuri sinfonikko?
Päätin ryhtyä ajatusleikkiin. Aloin miettiä, mitkä ovat
Sibeliuksen sävellyksistä minulle kaikkein tärkeimmät ja rakkaimmat – ne jotka
ottaisin mukaani autiolle saarelle, jos joutuisin sellaiselle lähtemään vailla
toivoa paluusta.
Autiolle saarelle ei voi viedä paljon matkatavaroita. Ajatusleikissäni
rajasin mukaan otettavien teosten määrän kymmeneen. Päätin valita Sibeliuksen
sadoista kappaleista vain kymmenen kirkkainta timanttia, joihin en kyllästyisi,
vaikka muuta kuunneltavaa ei olisi.
Helppo ratkaisu olisi ollut koota musiikilliseen arkkiini
seitsemän sinfoniaa ja muutama muu orkesteriteos. Näin ilmeiseen lopputulokseen
en kuitenkaan halunnut päätyä. Sibeliuksella on niin paljon hienoja teoksia eri
musiikinlajien alueilta, että yhteiskuvan täytyy olla moninaisempi ja
edustavampi.
Haaste ei ollut aivan helppo.
Vaikka lähtökohta oli tietenkin täysin subjektiivinen,
yritin lähestyä ongelmaa myös objektiivisesta näkökulmasta ja puntaroida
sävellysten yleistä merkitystä ja asemaa sekä säveltäjän tuotannossa että
musiikin historiassa laajemmin. Kyse ei ollut pelkästään siitä, mikä minua
miellyttää, vaikka sillä oli toki lopullinen painoarvo.
Tässä blogissa kirjaan ajatusleikkini tulokset. Käyn läpi
kymmenen valitsemaani mestariteosta nousevassa järjestyksessä. Aloitan sijalta
kymmenen ja etenen kohti terävintä kärkeä, Sibeliuksen suurinta sävellystä.
Seuraavassa jaksossa selviää, mikä sävellys valitaan soittolistan sijalle kymmenen.
Seuraavassa jaksossa selviää, mikä sävellys valitaan soittolistan sijalle kymmenen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti