konsertti | Jos Helsingin juhlaviikkojen
konserttiversio Alban Bergin
oopperasta Wozzeck oli raastanut
sielua yhteiskunnallisten epäkohtien äärellä, paria iltaa myöhemmin oli tarjolla
balsamia haavoihin ylellisen sointikylvyn muodossa. Siitä vastasi Amsterdamin Royal
Concertgebouw Orchestra, joka kuuluu maailman arvostetuimpiin sinfoniaorkestereihin.
Concertgebouw-orkesterilla oli samalla mahdollisuus revanssiin parin vuoden takaisesta
ensiesiintymisestään Musiikkitalossa. Tuolloin vaikutelma jäi nimittäin yllättävän
laimeaksi.
Soitto oli toki huippuluokkaa, mutta konsertin johtanut kapellimestari Daniele Gatti ei saanut irti sellaista huumaa ja hekumaa, jollaista soittajiston maine edellyttää. Ilta jäi selvästi jälkeen muiden huippuorkestereiden vierailuista.
Soitto oli toki huippuluokkaa, mutta konsertin johtanut kapellimestari Daniele Gatti ei saanut irti sellaista huumaa ja hekumaa, jollaista soittajiston maine edellyttää. Ilta jäi selvästi jälkeen muiden huippuorkestereiden vierailuista.
Nyt oli toinen
tilaisuus. Tällä kerralla orkesterin edessä seisoi brittikapellimestari Daniel Harding, jonka päätyönä on
Ruotsin radion sinfoniaorkesterin johtaminen. Vaikka Gatti tuli sittemmin
valituksi Concertgebouw-orkesterin ylikapellimestariksi loistavan Mariss Jansonsin jälkeen, Harding
osoittautui Gattia monin verroin innostavammaksi persoonaksi Musiikkitalon johtajankorokkeella.
Konsertin
ohjelmassa oli kaksi teosta ja pelkkää B-duuria, sillä tämä oli molempien
ohjelmanumeroiden pääsävellaji.
Kumpikaan kappaleista ei ollut mikään täytenumero tai heittopussi, sillä ennen puoliaikaa kuultiin Wolfgang Amadeus Mozartin haikeansuloinen 18. pianokonsertto KV 456 ja päätösnumerona Anton Brucknerin mammuttimainen viides sinfonia. Konserton solistina oli Mozart-spesialisti Kristian Bezuidenhout.
Kumpikaan kappaleista ei ollut mikään täytenumero tai heittopussi, sillä ennen puoliaikaa kuultiin Wolfgang Amadeus Mozartin haikeansuloinen 18. pianokonsertto KV 456 ja päätösnumerona Anton Brucknerin mammuttimainen viides sinfonia. Konserton solistina oli Mozart-spesialisti Kristian Bezuidenhout.
Minulla oli ilo
kuulla Bezuidenhoutin soittoa viimeksi toukokuussa Royal Concertgebouw Orchestran solistina
orkesterin kuuluisassa kotisalissa Amsterdamissa. Silläkin kerralla pianisti
soitti Mozartin konserton – niin sanotun Jeunehomme-konserton
– mutta soittimena oli konserttiflyygelin asemesta fortepiano.
Bezuidenhout on
erikoistunut tähän 1700-luvulla suosittuun kosketinsoittimeen ja käyttää sitä
varsinkin Mozartin konsertoissa. Helsingissä Bezuidenhout soitti jostain syystä
Steinway-flyygeliä.
Mielestäni se oli
onni. Vaikka fortepiano on historiallisessa katsannossa Mozartin ajan soitin, jolle
musiikki on alun perin sävelletty, se edustaa silti välivaihetta pianon kehityksessä
cembalosta flyygeliksi; se on soittimena keskeneräinen. Fortepianon sointi on
kilkuttavan yksiulotteinen, ja sen ääni uhkaa hukkua orkesterin alle. Sitä
kuunnellessa jää usein epätyydyttävä jälkimaku.
Bezuidenhout
onnistui kuitenkin siirtämään fortepianolla omaksumansa tekniikan sujuvasti
flyygelille, ja Mozartin himmeästi hohtava pianotekstuuri sai solistin
kosketuksen myötä ihanteellisen herkän toteutuksen. Daniel Hardingin tarkasti
ja hienopiirteisesti johtama orkesteri loi sille täydelliset puitteet.
Vaikka musisoitiin moderneilla soittimilla, Mozartin henki tuntui leijuvan salissa perhosen siiveniskuin.
Vaikka musisoitiin moderneilla soittimilla, Mozartin henki tuntui leijuvan salissa perhosen siiveniskuin.
Verrattuna
Amsterdamin konserttitalon akustiikkaan – joka sivumennen sanoen on maailman
parhaita – Musiikkitalon selektiivinen sointiympäristö esitteli orkesterin aivan toisentyyppisessä
valaistuksessa.
Amsterdamissa salin pitkä jälkikaiku ja muhkean rikas
sointimaailma antavat orkesterille pumpulinpehmeän, täyteläisen akustisen
valohämyn, kun taas Musiikkitalossa kaikki yksityiskohdat erottuvat selkeinä,
jopa hieman terävinä, mutta vailla Amsterdamin akustiikan lämpöä ja tukea.
Muusikoiden
ollessa osaamiseltaan tätä luokkaa, sen soittoa ja hienouksia kuuntelee
mielellään paljaammassakin ympäristössä, mutta akustisia eroja ei voi olla
panematta merkille. Ei jäänyt
epäselvyyttä, etteikö Concertgebouw-orkesteri olisi hurmannut tälläkin kertaa
silkkisellä soinnillaan.
Hauskana yksityiskohtana mainittakoon, että orkesterilla on tapana kuljettaa kiertueilla mukanaan pientä punaista samettimattoa, joka
levitetään konserteissa johtajankorokkeelle. Ehkä kotisalista ja sen
värityksestä muistuttava matto toimii talismaanin tavoin ja varmistaa
huippuluokan lopputuloksen vieraassakin paikassa. Ainakin minua sen näkeminen
sykähdytti ja toi muiston Amsterdamista.
Onneksi Kristian
Bezuidenhout ja Royal Concertgebouw Orchestra eivät sortuneet Mozartin parissa
sievistelyyn. Konserton ytimessä on sen hidas osa, joka kulkee g-mollissa –
sävellajissa, joka merkitsi Mozartille jotain aivan erityistä. Kaikki
säveltäjän g-molli-teokset poikkeavat muusta tuotannosta äärimmäisellä
vakavuudellaan.
Niin on tässäkin
tapauksessa. Osan vähäeleinen, surumielinen teema on kaukana konserton alun B-duurin
leikkisyydestä, ja se muistuttaa Figaron
häiden Barbarinan canzonettaa kadonneesta neulasta – oopperan ainoaa
molliaariaa. Konsertossa teemaa seuraa joukko muunnelmia, joissa ahdistus
kasvaa vähä vähältä.
Mozartin kerrotaan
muuten säveltäneen konserton 24-vuotiaalle sokealle pianistille Maria Theresia von Paradisille, joka
esitti sen Pariisissa vuonna 1784. Ehkä kappaleen erikoislaatuinen väritys on
saanut kipinän solistista, joka saattoi olla mahdollinen henkinen esikuva
tulevan oopperan Barbarinan roolihahmolle.
On sanottu, että
siinä missä moni säveltäjä joutuu repimään hiuksiaan saadakseen maksimaalisen
tunnekuohun aikaan, Mozartille riittää pelkkä kulmakarvojen kohottaminen.
B-duuri-pianokonserton hidas osa on tästä hieno esimerkki, mutta myös poikkeus.
Variaatioiden
edetessä verhottu surumieli tihentyy tuskalliseksi, ja lopulta patoutunut tunne
purkautuu myrskyisässä orkesterimuunnelmassa, sen syöksyvissä juoksutuksissa ja
puupuhaltimien avuttomissa unisono-huudoissa. Kauhutunnelma tarttuu myös
pianoon. Jakso enteilee myöhemmin sävelletyn suuren g-molli-sinfonian
dramaattista voimaa.
Seuraavassa
muunnelmassa maisema vaihtuu yhdessä hetkessä: huilu ja oboe pyyhkäisevät
synkät pilvet taivaallisilla säkeillään, ja pääteema saa aivan erilaisen luonteen.
Vaikka teema palaa vielä uudelleen mollissa, sen tuska ja murhe ovat
menettäneet käyttövoimansa.
Näin Mozart tiivisti
valtavan emotionaalisen vastakkainasettelun yksinkertaiselta vaikuttavaan muotoon ja kykeni
ilmaisemaan suuria tunteita ilman suuria – ja tyhjiä – eleitä.
Kristian
Bezuidenhout ja Daniel Hardingin johtama Concertgebouw-orkesteri toteuttivat Mozartin
musiikillisen draaman sanomattoman hienosti ja toivat esiin sen ulottuvuudet.
Aplodien jälkeen solisti palkitsi yleisön vielä saman säveltäjän
C-duuri-sonaatin KV 330 hitaan osan yhtä häikäisevällä esityksellä.
Se oli
Mozart-soittoa maailman huipulta.
Väliajan jälkeen
siirryttiin toiseen maailmaan. Lavalla oli soittajiakin tuplasti enemmän,
sillä Brucknerin sinfonioissa tarvitaan aina suurta orkesteria, vaikka mistään Mahlerin jättiläiskoneistosta ei
voidakaan puhua.
Brucknerin viidettä
sinfoniaa (1876) ei yleensä lasketa kuuluvaksi säveltäjän suosituimpiin teoksiin,
mutta se on kyllä yksi komeimmista – varsinkin, jos esitys on tasolla, joka nyt
saatiin kuulla. Ei puuttunut suuria eleitä eikä suuria tunteita.
Concertgebouw-orkesterin sointi oli aivan erilainen kuin Mozartissa: jousissa oli yllin kyllin tummaa puuta,
ja vaskisektioiden upeat nousut purkautuivat äänimassojen ylle pakottomasti ja
vääjäämättömästi. Puhaltimien kuviot kimmelsivät elohopeamaisesti sointivirran
kuohuissa.
Brucknerin tyyli
kirjoittaa orkesterimusiikkia muistuttaa urkujen soittamista ja urkurille ominaista
tapaa valita soittimensa äänikertoja. Urkurin mielenlaadulla Bruckner – joka todella
oli loistava urkuri – jakaa orkesterin mahtaviin blokkeihin ja ohjaa ne
toisiaan vasten kuin mannerlaatat. Törmäyksistä syntyy valtaisia
sointivuoria. Varsinkin viidennen sinfonian karussa, graniittisessa
yleisilmeessä tämä piirre vahvistuu.
Concertgebouw-orkesterin ja Daniel Hardingin mestaruutta kuvaa, että näinkin tuimasta orkesterisatsista
saatiin esiin valtavasti sävyjä ja yksityiskohtia. Loisteliaat pizzicatot ja
finaalin kaksoisfuugan kontrapunktiset säikeet piirtyivät tarkasti
kokonaisuuden menettämättä mahtavaa kokonaistehoaan.
Brucknerin viidettä
sinfoniaa on usein kutsuttu ”uskonsinfoniaksi”. Uskolla ei välttämättä viitata tässä
yhteydessä niinkään kristillisyyteen kuin itsetuntoon – niin syvästi
uskonnollinen kuin säveltäjä olikin.
Taustalla on nähtävä Brucknerin haparoiva
alku sinfonikkona ja epävarmuus suurten esikuvien – etenkin Beethovenin – edessä. Ennen numeroituja
sinfonioitaan Bruckner sävelsi varmuuden vuoksi kaksi ”harjoitussinfoniaa” sekä
sinfonian nro 0, kunnes uskalsi käydä tosissaan vaativan sävellysmuodon
kimppuun.
Pahaksi onneksi
Bruckner – joka ei toivonut pahaa kenellekään – joutui keskelle 1800-luvun lopun musiikkisotaa, jossa vastakkain olivat Johannes Brahmsin ja Richard Wagnerin kannattajien leirit.
Wagnerin kuoltua Brucknerista tuli tahtomattaan valtaviksi paisuneine sinfonioineen suuriin mittoihin mieltyneen Wagner-leirin
kärkinimi ja vastustajien hyökkäysten kohde. Sivukommenttina mainittakoon,
että tuolloin Keski-Euroopassa matkustellut Sibelius otti myös osaa välienselvittelyyn ja julistautui
Brucknerin estetiikan kannattajaksi.
Vaarallisin
vihollinen oli teräväkielinen kriitikko ja Wienin musiikkimaailman keskeinen
hahmo Eduard Hanslick, josta Wagner
oli tehnyt pirullisen karikatyyrin oopperansa Nürnbergin mestarilaulajat koomisessa Beckmesser-hahmossa. Hanslick
vainosi Bruckneria yhtä säälimättömästi kuin Wagneria tämän eläessä.
Kun Bruckner täytti
70 vuotta, hänen arvostuksensa oli kohonnut kriitikoista huolimatta niin
korkealle, että Itävalta-Unkarin keisari Franz-Joosef
kutsui säveltäjän asumaan keisarilliseen palatsiin Wienin Belvedereen.
Kerrotaan, että ennenkuulumattoman huomionosoituksen lisäksi keisari lupasi
täyttää vielä yhden säveltäjän esittämän toivomuksen.
Luultavasti keisari
arveli Brucknerin haaveilevan suuremmasta eläkkeestä tai muusta etuisuudesta,
mutta hallitsijan – ja kaikkien muiden – yllätykseksi vaatimaton mestari pyysi
majesteettia vaikuttamaan jotenkin siihen, ettei Hanslick enää haukkuisi hänen
teoksiaan niin ilkeästi.
Viides sinfonia on
eräänlainen sielullinen kuvaus siitä, miten säveltäjä kokoaa uskonsa omiin
kykyihinsä. Kulku on vaikea, ja ensimmäisen osan teemat katkeavat monessa
kohdassa alkuunsa. Tästä syystä sinfonia ei ole niin pakottomasti etenevä kuin
vaikkapa neljäs tai seitsemäs, ja sen logiikkaa on työläämpi seurata.
Vielä finaali alkaa
viittauksella Beethovenin yhdeksänteen ja sen tapaan kerrata aikaisempien osien
teemoja – kuin turvaa ja voimaa hakien. Lopulta vaikeudet voitetaan, ja
mahtavan kontrapunktisen kehittelyn jälkeen seuraa niin suunnaton loppunousu,
että vastaavaa ei taida löytyä toista edes Brucknerin sinfonioiden joukosta.
Usko johtaa
voittoon.
Daniel Hardingin
johtamasta Amsterdamin Royal Concertgebouw Orchestrasta irtosi Brucknerin
viidennen sinfonian päätteeksi niin mahtava jylinä, että sellaista on tuskin Helsingin
Musiikkitalossa monta kertaa kuultu.
Voitto maistui
makealle, ja viimeistään konsertin loppuhetkillä oli täysin selvää, että Gramophone-musiikkilehden kriitikoiden
amsterdamilaisille myöntämä maailman parhaan orkesterin titteli ei ole tuulesta
temmattu. Punaisen maton orkesteri sai revanssinsa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti