kuvataide | Paljon on kirjoitettu jazzista – ehkä
liikaakin – tänään viimeistä päivää esillä olleen kuvataiteilija Lars-Gunnar Nordströmin (1924–2014) retrospektiivin
yhteydessä. Espoon modernin taiteen museon (EMMA) näyttelyssä sai kuulla jopa
jazzin säveliä.
Yhteys ei ollut
kaukaa haettu. Soitettu musiikki oli peräisin viidentoista tuhannen levyn
kokoelmasta – tiettävästi Suomen suurimmasta – jonka ”Nubben” Nordström ennätti
eläessään kerätä. Taiteilija oli levykauppa Digeliuksen paras asiakas
vuosikymmenten ajan.
Jazzahtava svengi
leimaa myös Nordströmin ankaran geometrisiä maalauksia, joissa kaikki
viittaukset esittävään todellisuuteen on karsittu. On vain värejä ja muotoja:
ympyröitä, kolmioita, suorakaiteita.
Teosten rytmiikka
on tarttuvaa, värit selkeitä ja kontrastit jyrkkiä. Kuvien maailma rakentuu
vastakohtaisuuksista. Taiteilijan musiikkiharrastuksen tietäen voi helposti
kuvitella innoituksen syntyneen modernin jazzin trumpettien törähdyksistä ja
saksofonien sykkeestä. Nordström totesi itsekin luovansa ”musiikkia silmille”.
Minuun Lars-Gunnar
Nordströmin maalauksissa on aina tehnyt vaikutuksen niiden tinkimättömyys ja
ehdottomuus. Hänen muotokielensä tuli tutuksi oppikirjoista ja lehtijutuista,
ja yhdessä Sam Vannin tuotannon
kanssa se näytti muodostavan suomalaisen abstraktin maalaustaiteen terävimmän
kärjen.
Nordströmin taide
tuntui edustavan jopa jonkinlaista ei-esittävän taiteen virallista, ”puhtainta”
linjaa.
Myöhemmin oli yllätys,
kun selvisi, että Nordström olikin itseoppinut taiteilija ja taidekentän
ulkopuolinen. Hän oli alun perin sisustusarkkitehti ja työskenteli
arkkitehtitoimistoissa, kunnes antautui kokonaan taiteilijan uralle.
Kovalla työllä ja
järkähtämättömällä linjallaan Nordström vakiinnutti ajan kuluessa asemansa geometrisen
abstraktion – konkretismin – pioneerina ja keskeisenä edustajana Suomessa.
Espoon retrospektiivi
oli erittäin yhtenäinen, vaikka mukana oli teoksia Nordströmin koko uran
varrelta. Syy hallittuun kokonaisuuteen löytyy taiteilijan tyylistä, joka kiteytyi
jo varhain 1940-luvun lopulla lyhyen kubistisen kauden jälkeen.
Sittemmin tyyli ei
enää muuttunut, vaikka tekniikat ja materiaalit vaihtuivat ja taiteilijan sai
vaikutteita amerikkalaisesta minimalismista. Maalausten lisäksi Nordström
sovelsi visuaalista kieltään myös origameja muistuttaviin veistoksiin. Niitäkin
oli saatu Espoon näyttelyyn maalausten ja grafiikanlehtien rinnalle.
Aikalaiset pitivät
Nordströmin taidetta kylmänä ja älyperäisenä, ja hän itsekin halusi pyrkiä
eroon kaikesta symbolisesta painolastista. Taiteen mystifioiminen ja
tulkitseminen oli myrkkyä.
”Kunpa ihmiset
jonain päivänä pystyisivät näkemään värejä ja muotoja taiteessa samalla
itsestään selvällä tavalla, kuin he kuuntelevat musiikissa säveliä ja
sointuja”, Nordström totesi lehtihaastattelussa vuonna 1981.
Hän kuului
ikäpolveen, joka uskoi periaatteisiin ja utopioihin, vaikka jo Pablo Picasso oli julistanut, että
absoluuttinen abstraktio on kuvataiteessa mahdottomuus.
Nordströmiä
arvosteltiin samojen aiheiden ja muotojen toistamisesta, mutta todellisuudessa hänen
onnistui luoda loputtomasti variaatioita yksinkertaisista teemoista valitsemansa visuaalisen kielen puitteissa.
Ehkä jazzin
vaikutus tulee selvimmin näkyviin juuri tässä: toisto ei ole milloinkaan
monotonista vaan lujalle sointupohjalle perustuvaa improvisaatiota.
Nordströmin
konkretismin viehättävin piirre on sen geometrinen kekseliäisyys. Muoto saa
alkunsa värien itsenäisestä asemasta tilavaikutuksen rakennusmateriaalina. Nordströmin
abstraktio ei sorru mekanistisuuteen.
Nordströmin
taidetta on ollut esillä julkisesti varsin vähän ottaen huomioon sen tärkeän
aseman Suomen taiteessa. Vaikka maalaukset toimivat erinomaisesti
valokuvareproduktioina ja jopa sanomalehtipaperille painettuina, olin utelias
näkemään, miltä eriaikaisten teosten toteutus vaikuttaa omin silmin.
Tässäkään suhteessa
taiteilija ei tuottanut pettymystä. Tekninen varmuus ja loppuun saakka
viimeistelty jälki veitsenterävine värirajoineen oli kunnioitusta herättävää.
Ajan kuluessa
Nordström vaihtoi öljyvärit emalimaaleihin häivyttääkseen teoksistaan loputkin
siveltimenvedot ja oman persoonansa. Mutta suomalaiseen modernismiin hän jätti persoonallisen,
pysyvän jäljen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti