konsertti | Klassisen
musiikin konserttien päätteeksi esiintyjillä on tapana palkita kuulijat
ylimääräisillä numeroilla, joita ei ole merkitty etukäteen ilmoitettuun
ohjelmaan. Ylimääräiset ovat yleensä pienimuotoisia kappaleita, lyhyitä
pyrähdyksiä tai tunnelmatuokioita, joilla taiteilijat kiittävät runsaista
suosionosoituksista.
András Schiff vieraili viikko sitten Helsingin
Musiikkitalossa Radion sinfoniaorkesterin pianosolistina ja kapellimestarina.
Hän päätti konserttinsa ylimääräiseen solistinumeroon, joka oli kaukana
kepeästä loppusoitosta. Se oli melkein kymmenminuuttinen Andantino Franz Schubertin
A-duuri-pianosonaatista D 959 – siis
kokonainen hidas osa suuresta sonaatista.
Schubertin
musiikki maalasi synkän vastakuvan sille, mitä illan kuluessa oli
kuultu. Kappaleen teemana on murheellinen melodia, jonka aikana ei valo kajasta. Tunnelma on alistunut ja lohduton.
Osan
keskijaksossa melodia alkaa kulkea eksyksiin ja joutuu pian kokonaan pois
raiteiltaan. Fantasiamaista välikettä hallitsee yllättävä kromatiikka, ja
ankarat modulaatiot johtavat täysin tasapainottomaan, sävellajittomalta
tuntuvaan tilaan.
Jaksosta on sanottu, että sitä voi pitää uskottavana kuvauksena mielenterveyden järkkymisestä
ja jopa psykoosista. Melankolia suistuu hulluudeksi. Lopussa kohtaus rauhoittuu, kun musiikki
palaa alun huokaileviin eleisiin ja alakuloiseen perussävellajiin.
Schiffin
ylimääräinen oli hämmentävä. Hän ei saatellut kuulijoita kotimatkalle sulavalla
digestiivillä vaan esitti painavan puheenvuoron, joka jätti yleisön levottomuutta
herättävään tunnelmaan. Mitä Schiff halusi sanoa?
* * *
Konsertin
varsinainen ohjelma lähti liikkeelle toisenlaisesta asetelmasta. Siinä
peilattiin kahden wieniläisklassikon – Joseph
Haydnin ja Wolfgang Amadeus Mozartin
– sävellysten ominaisluonteita ja musiikin tonaalisia suhteita.
Ensimmäisellä
puoliskolla esitettiin Haydnin D-duuri-pianokonsertto (nro 11) – joka on hänen
tunnetuimpansa – sekä Mozartin sinfonia nro 38 D-duuri KV 504 Prahalainen. Se taas on varsinainen hitti, joka
kuultiin niin sanottuna pitkänä versiona kaikin kertauksin. Sävellaji oli siis
D-duuri.
Jälkipuoliskolla
siirryttiin duurista molliin ja Haydnin harvoin esitettyyn sinfoniaan nro 80 d-molli sekä yhteen
konserttokirjallisuuden kirkkaimmista helmistä, Mozartin pianokonserttoon nro
20 d-molli KV 466.
Viimeksi
mainittu on tekijänsä kahdesta molliin säveltämästä pianokonsertosta vanhempi.
Vuotta myöhempi c-molli-konsertto kuultiin syyskuussa toisen
suosikkipianistini Murray Perahian sielukkaana
tulkintana (siitä lisää blogitekstissä Lumotut
lumihiutaleet).
Ohjelma
oli tyypillistä Schiffiä, joka keskittyy aina olennaiseen: ei tarvita kuin
D-duuri ja d-molli, Haydn ja Mozart, ja kattaus on valmis suuren luokan konserttielämykselle.
Toisiaan
lähellä olevat säveltäjät ja sävellajit tarjosivat lähtökohdan, jonka perustalta
Schiff avasi rajattomilta tuntuvat mahdollisuutensa hahmottaa musiikillisia
merkityksiä. Kyllin suuri mestari saa kukkaloiston nousemaan vaikka erämaan
hiekasta.
Konsertin
kuluessa Schiff osoitti, miten näennäisesti samankaltaisten säveltäjien
musiikillinen kielioppi on todellisuudessa kaikkea muuta kuin yhdenmukainen.
Haydn
esiintyi ohjelman puitteissa kokeilijana ja uudistajana, avantgardistina, jonka pienistä
alkusoluista rakentuva oikukas sävelkieli osoittaa suoraan Beethoveniin ja jopa Sibeliuksen
sinfoniseen ajatteluun saakka. Jos vertaillaan kaikkien säveltäjien panosta musiikin kehitykseen ylipäätään, Haydn nousee ilman muuta vaikutusvaltaisen joukon kärkikastiin.
Mozart
näyttäytyi sitä vastoin aikakautensa musiikkityylit taitavana ja kokoavana
vokaalisäveltäjänä, joka tuntui luovan oopperaa yhtä lailla sinfonioiden tai
konserttojen absoluuttista musiikkia säveltäessään – niin selkeät yhteydet
näiden laulavilla ja luonnehtivilla teemoilla on teatterin maailmoihin.
Nyt kuultujen, samoihin aikoihin sävellettyjen teosten perusteella Mozart oli päässyt 1780-luvun puolivälissä pidemmälle vaikka oli 24 vuotta kollegaansa ja esikuvaansa nuorempi. Mozart oli omaksunut sinfonian ja jousikvarteton periaatteet Haydnilta, mutta kolmenkymmenen ikävuoden paikkeilla hän oli jo ennättänyt viedä oppimaansa eteenpäin.
Nyt kuultujen, samoihin aikoihin sävellettyjen teosten perusteella Mozart oli päässyt 1780-luvun puolivälissä pidemmälle vaikka oli 24 vuotta kollegaansa ja esikuvaansa nuorempi. Mozart oli omaksunut sinfonian ja jousikvarteton periaatteet Haydnilta, mutta kolmenkymmenen ikävuoden paikkeilla hän oli jo ennättänyt viedä oppimaansa eteenpäin.
Haydn oli pitkälti luonut ja vakiinnuttanut klassiset
muodot, mutta Mozart jalosti ne huippuunsa.
Vanhempi säveltäjä otti kopin, ja Haydnin vastaus haasteeseen tuli seuraavalla vuosikymmenellä. Silloin syntyivät hänen suurimmat mestariteoksensa jousikvartetot op. 76 ja kuuluisat Lontoo-sinfoniat. Tuolloin Mozart oli jo kuollut, eikä kahden mestarin pallottelu saanut jatkoa.
Radion sinfoniaorkesterin ja András Schiffin konsertin pyörteissä saattoi jossitella, mihin suurten säveltäjien luova kilpa olisikaan johtanut, jos kohtalo olisi määrännyt toisin.
Pianistina Schiffin ote on klassisen puhdas ja graafisen kirkas. Suurmuoto erottuu selkeästi, ja aksentit napahtavat kohdilleen. Kaikki on tiukasti kontrollissa. Mikrotasolla tapahtuu silti koko ajan jotain jännittävää, ja rytmiikka on hienostuneen rubaton läpitunkema. Sähköistynyt tunnelma saa yksityiskohdat kihelmöimään.
Vanhempi säveltäjä otti kopin, ja Haydnin vastaus haasteeseen tuli seuraavalla vuosikymmenellä. Silloin syntyivät hänen suurimmat mestariteoksensa jousikvartetot op. 76 ja kuuluisat Lontoo-sinfoniat. Tuolloin Mozart oli jo kuollut, eikä kahden mestarin pallottelu saanut jatkoa.
Radion sinfoniaorkesterin ja András Schiffin konsertin pyörteissä saattoi jossitella, mihin suurten säveltäjien luova kilpa olisikaan johtanut, jos kohtalo olisi määrännyt toisin.
Pianistina Schiffin ote on klassisen puhdas ja graafisen kirkas. Suurmuoto erottuu selkeästi, ja aksentit napahtavat kohdilleen. Kaikki on tiukasti kontrollissa. Mikrotasolla tapahtuu silti koko ajan jotain jännittävää, ja rytmiikka on hienostuneen rubaton läpitunkema. Sähköistynyt tunnelma saa yksityiskohdat kihelmöimään.
Schiff
edellyttää paitsi itseltään myös kanssasoittajiltaan valpasta reagointia elävän
esityksen improvisatorisilta vaikuttaviin, mutta epäilemättä ennalta
harjoiteltuihin nyansseihin. Hänen tulkintojaan kuunnellessa syntyy vaikutelma
vapaasta musisoinnista, jonka suunta on kuitenkin määrätty ennakkoon.
Radion
sinfoniaorkesteri seurasi Schiffin antamia impulsseja valppaasti ja herkeämättä
tämän johtaessa joukkoja sekä solistina että kapellimestarina. Siitä seurasi,
että soittajisto ylsi enemmän kuin mallisuoritukseen ohjelmistossa, joka ei ole sen ominta.
Orkesterin
onnistui tavoittaa wieniläisklassinen sointi-ihanne, jota ei liian usein pääse
kuulemaan yhtään missään. Haydnin menuettien valssirytmit keinuivat kuin ländlerit
Wienin kaduilla, ja Mozartin elohopeamaiset ”oopperakohtaukset” puhkesivat
täyteen kukoistukseen.
Prahalaisen sinfonian aikana tuli
mieleen, että silmät kiinni kuunneltuna olisin voinut uskoa lavalla esiintyvän
Amsterdamin Kuninkaallisen Concertgebouw-orkesterin. Sen kirkkaan läpikuultava,
hienostuneen pumpulinen sointi lienee suurten eurooppalaisten kokoonpanojen
tyylistä lähimpänä Radion sinfoniaorkesterin tavoittelemaa ideaalia.
Nyt
jouset soittivat klassisen keveästi ja raikkaan värikylläisesti, eikä
dramaattisimmissakaan jaksoissa syyllistytty yksivakaaseen sahaamiseen tai rouhimiseen.
Puhallinsoolojen pehmeät piirteet saivat tukea virheettömästi suoriutuneelta
vaskisektiolta. Kulmat oli hiottu ja pinta kiillotettu.
Kunpa wieniläisklassikoita saisi kuullakseen useammin näin soitettuina.
Konsertin
päänumero oli epäilemättä viimeisenä esitetty d-molli-pianokonsertto. Sen
sävellaji on sama, jota Mozart käytti kaikkein dramaattisimmissa
sävellyksissään, kuten mestarillisessa oopperassaan Don Giovanni ja viimeiseksi jääneessä Requiemissään.
Konsertossa
sävellajin merkitys ei ole yhtään vähäisempi. Teoksen kuumeinen kiihko ja
dramaattinen jännite saa käyttövoimansa duurin ja mollin vastakkainasettelusta
sekä jatkuvista kontrasteista. Sävellajivalintana molli oli aikanaan aivan poikkeuksellisen rohkea lähtökohta
konserttosävellykselle.
Nuori
Beethoven rakasti tätä teosta ja soitti sitä mielellään. Hän sävelsi siihen
myös kadenssit eli soolo-osuudet, joista ensimmäistä on tapana esittää yhä
edelleen. Se kuultiin nytkin. Mozartin omat kadenssit eivät ole säilyneet,
sillä hän improvisoi ne jokaiseen esitykseen erikseen soittohetkellä.
Schiff
esitti kolmannessa osassa myös oman kadenssinsa, johon hän otti mukaan katkelmia
Don Giovannin tuomiokohtauksesta. Siinä
katumaton hamesankari putoaa manalan kuiluun ja kokee kohtalonsa helvetin
lieskoissa. Oopperassa tuomion pasuunat jylisevät veret seisauttavassa d-mollissa.
Rinnastus Don Giovanniin ei ollut päähänpisto, sillä jokin vuosi sitten Schiff esitti Berliinissä
oopperan alkusoiton ja samaisen d-molli-konserton keskeytyksettä. Schiffille
ooppera ja konsertto merkitsevät yhtä ja samaa; ne on veistetty samasta puusta.
Kadenssin
jälkeen konserton tasapaino muuttuu, ja synkän leimuava musiikki kääntyy äkkiä duuriin.
Teos päättyy räjähtävään koodaan, jonka riemullista D-duuria ja onnellista
loppua vaskien fanfaarit kehystävät.
Tällainen
pimeästä valoon ja mollista duuriin johtava dramaturgia oli klassismin aikana
vallankumouksellinen ja ennakoi seuraavan vuosisadan romantiikan keinovalikoimaa.
Juuri edesmennyt kapellimestari Nikolaus
Harnoncourt onkin huomauttanut, että klassisista klassisin Mozart oli pohjimmiltaan kaikkein suurin romantikko.
Mozartin
dramaturginen ratkaisu ei kaikunut kuuroille korville, sillä idean kehittely sai Beethovenin käsissä huolellisen jatkokehittelyn. Tässä mielessä
varsinkin Beethovenin viides ja yhdeksäs sinfonia – joissa kulku mollista
duuriin on vaivalloinen ja esteitä täynnä – ovat Mozartin d-molli-konserton
jälkeläisiä suoraan alenevassa polvessa.
* * *
Kun
konsertin varsinainen ohjelma päättyi, András Schiff oli tuudittanut yleisön
kaikesta kuohunnasta huolimatta euforian tilaan. Millainen makupala vielä saataisiin, jos mestari soittaisi ylimääräisen?
Ylimääräinen
saatiin, ja Schubertin A-duuri-sonaatin hulluuskohtaus nyrjäytti näkökulman uuteen asentoon.
Valitsemalla
tämän mieltä järkyttävän kappaleen konserttinsa päätteeksi Schiff tuntui painottavan itse asiassa koko esityksen yllä leijunutta vaaran tunnetta ja uhkaa: olemassaolo
on epävarmaa, eikä mikään ole itsestään selvää.
Illan antia oli ajateltava uudelleen.
Illan antia oli ajateltava uudelleen.
Jo
aiemmin Mozartin d-molli-konserton hitaan osan jumalainen lumous oli haihtunut hetkessä,
kun sen keskijaksossa puhkeaa myrsky ja kohtalonomaiset g-molli-juoksutukset pimentävät
maiseman. Haydnin musiikissa ei liioin voi olla koskaan aivan varma, mitä
seuraavaksi tapahtuu. Ylimääräinen Schubert päästi pedon irti.
Unkarissa
syntynyt Schiff on muusikkona kantaaottava. Hän on hylännyt synnyinmaansa ja asuu
nykyisin sekä Firenzessä että Lontoossa ja sai vuonna 2001 Ison-Britannian
kansalaisuuden. Pari vuotta sitten hänet lyötiin ritariksi, mikä oikeuttaa
käyttämään arvonimeä ”Sir”.
Sir
András on kieltäytynyt palamasta Unkariin vastalauseena Budapestin oikeistohallituksen
harjoittamalle antiliberaalille, kiihkokansalliselle politiikalle. Hän on myös
todennut, että musiikki ja taide eivät elä omassa umpiossaan vaan ovat osa
ympäröivää yhteiskuntaa ja maailmaa, joiden kanssa on kommunikoitava.
Taiteilijoiden on reagoitava, kun aika on.
Tätä
ajatellen Schiffin ylimääräinen oli kuin hätähuuto tai uhkavaatimus. Schubertin
sonaatin voi kuulla vertauskuvana ajalle, jossa elämme: apaattinen
välinpitämättömyys johtaa hoitamattomana hulluuteen.
Meillä
on yhä Haydnin ja Mozartin klassinen taide, duuri ja molli, järjestys ja
harmonia – sivistys ja usko ihmisyyteen, humanismi.
Samaan aikaan rakennetaan muureja ja kaduilla partioidaan. Suvaitsemattomuus on hallitsemattomassa kasvussa, viha valtaa mielet, kaaos on ovella.
Samaan aikaan rakennetaan muureja ja kaduilla partioidaan. Suvaitsemattomuus on hallitsemattomassa kasvussa, viha valtaa mielet, kaaos on ovella.
Mitä seuraavaksi? Onko edessä kollektiivinen psykoosi 1900-luvun tyyliin? Kun kuilu
aukeaa ja lieskat lyövät.
Pianisti András Schiffin ja Radion sinfoniaorkesterin konsertti Helsingin Musiikkitalossa 9. maaliskuuta 2016.
Pianisti András Schiffin ja Radion sinfoniaorkesterin konsertti Helsingin Musiikkitalossa 9. maaliskuuta 2016.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti