Ajatusleikki, jossa etsitään säveltäjän kymmenen parasta teosta. Tässä jaksossa pohditaan sävellyksiä mitalisijoille.
Monen muun maan kansallispäivästä poiketen meillä juhlan päähuomion saa sotaisa historia ja verinen uhri, joka itsenäistymisestä oli lopulta maksettava toisen maailmansodan suurvaltapolitiikan ristipaineessa.
Eron ymmärtää. Nykypolvet haluavat kunnioittaa esivanhempien
urotöitä, joita ilman lähihistorian kulku olisi ollut hyvin toisenlainen.
Itsenäisyyspäivän juhlamenoihin liittyy olennaisena osana
musiikki ja kansallissäveltäjä Sibeliuksen
musiikki erityisesti. Se oli elimellinen osa aatehistoriallista kehitystä, joka
johti osaltaan Suomen irtautumiseen itäisestä suurvallasta.
Sibelius laati 1890-luvulta lähtien suuren joukon teoksia
erilaisia juhlallisuuksia ja yleisötilaisuuksia varten, varsinkin kohottavia
kuorolauluja ja orkesterimusiikkia.
Niiden sanoma ei jäänyt epäselväksi. Musiikki tähtäsi
kansallishengen nostattamiseen ja sen myötä kansallisen itsemääräämisoikeuden
saavuttamiseen – joskus tulevaisuudessa.
Kansallisen musiikin luonne oli väkivallan ja vastarinnan
läpäisemä – etenkin tekstiensä osalta. Sibeliuksen Ateenalaisten laulussa tai Jääkärimarssissa
ei lauleta yhtään vähemmästä kuin ”hurmeisista kauhun kentistä” ja ”kauniista
kuolosta”.
Ateenalaisten laulu https://www.youtube.com/watch?v=7Ul98nfFM5A
Jääkärimarssi https://www.youtube.com/watch?v=ztRyklk1J7I
Kuuluisin kaikista Suomen vapaustaistelun soivista
symboleista on kuitenkin ollut sävelruno Finlandia.
Tänään se kuullaan juhlakonserttien lisäksi osana Edvin Laineen elokuvasovitusta Väinö Linnan romaanista Tuntematon sotilas, joka näytetään
perinteiden mukaisesti televisiossa.
Elokuvassa Finlandia
pyhittää suomalaisten urhean taistelun ylivoimaista vihollista vastaan
jatkosodassa vuosina 1941–44. Myös sävellys itse kuvaa uhkaa, joka oli
lähtöisin samalta suunnalta – Venäjältä – mutta musiikki oli syntynyt puoli
vuosisataa sotaa ja elokuvaa aikaisemmin.
Tämä itsestään selvä fakta unohtuu ällistyttävän helposti,
sillä nationalistisessa mytologiassa Finlandian
sävelet ja talvisodan henki mielletään yhdeksi ja samaksi asiaksi. Musiikin
synkoopeissa ollaan helposti kuulevinaan konekiväärin tai tykistökeskityksen
ääniä – niin anakronistista kuin se onkin.
Sibelius sävelsi Finlandian
alun perin osaksi kuvaelmamusiikkia sanomalehdistön päivien juhlanäytäntöön,
joka järjestettiin helmikuun manifestin vuonna 1899.
Kuvaelmassa kerrattiin Suomen historian vaiheita
kristinuskon saapumisesta kolmikymmenvuotiseen sotaan ja isoonvihaan.
Päätösnumerona oli Finlandian
alkuperäisversio, joka esitettiin nimellä Suomi
herää.
Tapahtumalla kerättiin rahaa sanomalehtimiesten eläkerahaston
kartuttamiseksi. Kaikki tiesivät, että todellinen syy oli tukea sananvapautta
ja uhmata venäläisen kenraalikuvernööri Bobrikovin
sensuurilainsäädäntöä.
Finlandia oli
alusta saakka avoimen poliittinen sävellys, jonka merkitys huomattiin heti. Pian
kapellimestari Robert Kajanus ryhtyi johtamaan sitä irrallaan
muusta kuvaelmamusiikista.
Sibelius muokkasi kappaleen uudestaan itsenäiseksi
sävelrunoksi, ja tässä muodossa se alkoi elää omaa elämäänsä tekijänsä
tunnetuimpana teoksena. Sitä esitettiin eri otsakkeilla – esimerkiksi muodoissa
Patria ja Vaterland – kunnes Axel
Carpelan keksi lopullisen nimen Finlandia.
Finlandia ei
kaipaa esittelyjä. Riittää, kun todetaan, että se kulkee alun mahtavasta
vaskiteemasta dramaattisten vaiheiden kautta kohti valoa ja voittoa,
patrioottista hymniä, johon V. A.
Koskenniemi myöhemmin laati isänmaallisen sanoituksen.
Sama vaikutus oli monilla aikakauden maalauksilla.
Esimerkiksi Eero Järnefeltin Maisema Pielisjärveltä (1899) esittää
näkymän Kolin huipulta, ja siinäkin tumman ja myrskypilvien varjostaman vaaran
takana siintää auringossa kylpevä järven pinta: haavekuva isänmaan
tulevaisuudesta.
Joitakin vuosia sitten kampanjoitiin aivan vakavissaan, että
Suomen kansallislaulu Runebergin ja Paciuksen Maamme korvattaisiin
Finlandia-hymnillä. Ällistyttävä ehdotus jäi onneksi toteutumatta.
Paciuksen mainio ja käyttökelpoinen melodia oli sävelletty
Euroopan hulluna vuonna 1848 ylioppilaiden riehakasta kevätretkeä varten.
Sibeliuksen herkkään hymniin verrattuna sen ponnekas sävel soveltuu paljon
paremmin esitettäväksi ja laulettavaksi urheilukilpailujen
palkintojenjakotilaisuuksissa – Runebergin tekstistä puhumattakaan.
Jossain mielessä Finlandian
suosio on silti ymmärrettävä. Sen vaikuttava musiikki on saavuttanut
patrioottista vastakaikua ulkomaita myöten. Yhdysvaltalainen kapellimestarilegenda
Leopold Stokowski ehdotti Finlandia-hymniä peräti koko maailman
kansallislauluksi.
Samankaltainen kieli- ja kulttuurirajat ylittävä innostus
syntyy myös Englannin Sibeliuksen Edward
Elgarin Pomp and Circumstances -marsseja
kuunnellessa.
Elgarin ensimmäisen marssin pateettinen Land of Hope and Glory
-hymni saa kenet tahansa tuntemaan itsensä ylpeäksi osaksi brittiläistä
imperiumia ja laulamaan mukana, vaikka ei olisi koskaan saarivaltiossa
käynytkään:
Patrioottinen musiikki puhuttelee ja tempaa väkijoukot
liikkeelle kansallisuudesta riippumatta.
Sibelius itse ei ollut Finlandian
menestyksestä ainoastaan hyvillään. Hänen mielestään sävellys oli syntynyt
”pelkästä inspiraatiosta” ja ”ylhäältä annetuista teemoista” ilman sen
suurempaa sävellystyötä.
Vuonna 1911 hän tuskaili, että ”kaikki muut huutavat
eläköötä tälle muihin teoksiini verraten vähäpätöiselle sävellykselle”. Kun
Ainolassa avattiin ihailijapostia vuosikymmeniä myöhemmin, säveltäjässä eivät
herättäneet kiinnostusta sellaiset kirjeet, joissa mainittiin vain Finlandia ja Valse triste.
Vaikka Finlandiasta
tuli lopulta itsenäinen teos ja Suomen epävirallinen kansallislaulu, se on
ennen kaikkea osa Sibeliuksen sävellysten suurilukuista joukkoa, joka oli
tarkoitettu esitettäväksi näyttämöillä ja julkisissa tilaisuuksissa. Ne olivat
tilaustöitä.
Tällaisia teoksia olivat muiden muassa tunnettu Karelia-sarja op. 11, musiikki Adolf Paulin näytelmään Kuningas Kristian II op. 27, sarjat Historiallisia kuvia I op. 25 ja II op. 66, musiikki Arvid Järnefeltin näytelmään Kuolema
op. 44, Joutsikki op. 54, Scaramouche op. 71, Jokamies op. 83 ja niin edelleen.
Näyttämöteosten säveltäminen huipentui vuonna 1926, kun
Sibelius laati musiikin William Shakespearen
näytelmään Myrsky. Siitä tuli
säveltäjän laajimpia partituureja.
Mittavuudestaan huolimatta Myrsky-musiikki op. 109 koostuu kymmenistä pienistä kappaleista,
joista monen luonne on varsin itsenäinen. Jotkut niistä ovat Sibeliuksen
vaikuttavimpia.
Sama koskee muitakin teatterin tarpeisiin sävellettyjä teoksia.
Esimerkiksi Valse triste oli alun
perin yksi näytelmän Kuolema kuudesta
musiikkinumerosta, kuten myös niin sanottu Kurkikohtaus.
Moni Sibeliuksen suosituimmista ja ilmeikkäimmistä
melodioista on peräisin näyttämölle sävelletyistä pienoiskuvista, joiden kirjo
ulottuu eksoottisesta orientalismista (Belsazarin
pidot op. 51) psykologiseen symbolismiin (Pelléas ja Mélisande op. 46) ja vieläkin laajemmalle.
Yhteistä tälle musiikille on, että se on syntynyt paitsi
tilauksesta myös etupäässä säveltäjän mainitseman ”inspiraation” tuloksena
ilman suurimuotoisiin teoksiin liittyvää luomisen tuskaa. Säveltäjä itse kutsui
teatterille tekemäänsä musiikkia ”vanhaksi synnikseen”, jonka säveltämisestä
hän ei kuitenkaan halunnut luopua.
Säveltäessään viidettä sinfoniaa Sibelius kirjoitti
päiväkirjaansa kuvauksen työnsä edistymisestä: ”On kuin Isä Jumala olisi
heittänyt alas mosaiikin palasia taivaan permannosta ja pyytänyt minua
selvittämään, millainen kuvio on ollut.”
Tämä tarkoitti, että Sibeliuksen työtapana oli yhdistellä –
tai takoa, kuten hän itse asian ilmaisi – suurimuotoiset kokonaisuudet pienistä
aiheista ja teemojen katkelmista, juuri siitä ”inspiraation” tuottamasta ja
”itsestään syntyneestä” materiaalista, jota hänen näyttämöteoksensa ovat täynnä
ääriään myöten.
Osa aineksesta saattoi olla luonteeltaan suorastaan kepeän
viihteellistä – kuten Karelia-sarjan
musiikki – mutta joukkoon mahtui myös riitasointuisinta avantgardea.
Sibeliuksen tapauksessa sävellyksen lähtökohtana olevat
aiheet kuulostivat usein aivan erilaisilta kuin valmiissa teoksessa. Tässä suhteessa
Sibelius muistutti Beethovenia,
jonka teokset rakentuivat vähäpätöisistä alkuiduista ja muuttuivat sävellystyön
kuluessa huomattavasti.
Sivukommenttina mainittakoon, että nykysäveltäjistä Kaija Saariaho on kertonut
työskentelevänsä täysin päinvastaisella tavalla. Hänen metodinaan on selvittää
ensin tulevan sävellyksensä suurmuoto ja ryhtyä sitten ”täyttämään” syntynyttä
hahmoa järjestyksessä osa kerrallaan.
Sibeliuksen osoittama vähättely näyttämömusiikkiaan ja Finlandiaa tai Valse tristeä kohtaan johtui siis siitä, että hänen mielestään
pelkän luovan innoituksen tuottama musiikillinen materiaali ei vielä ollut
itsessään merkittävää.
Hän toki sävelsi sellaista, kun sitä pyydettiin, mutta
suurimuotoisten teosten pysyviä arvoja näissä teoksissa ei hänen mielestään ollut.
Ei ole tietenkään poissuljettu mahdollisuus, etteikö pelkän
inspiraation myötä syntyneillä sävellyksillä olisi merkitystä ja huomattavia
ansioita. Sibeliuksen suuruus säveltäjänä perustui kuitenkin ennen kaikkea
kykyyn jalostaa sävelaiheet pitkällisen sävellysprosessin myötä aivan uudelle
tasolle.
Lukijalle saattaa tulla yllätyksenä tai ehkä jopa
järkytyksenäkin, että edellä sanotusta ei voi seurata muuta kuin yksi
johtopäätös: muiden Sibeliuksen näyttämömusiikkiteosten mukana myös Finlandia jää valitsematta mukaan
autiolle saarelle.
Näin itsenäisyyspäivänä joku voi pitää tällaista puhetta
jopa maanpetoksellisena – siinä määrin pyhän aseman tämä siniristilippuun
verrattava Suomen musiikillinen kuva on ihmisten mielissä saavuttanut.
Tarkoitukseni ei ole suhtautua pilkallisesti tai
ylimielisesti kansallisia symboleja ja ilmaisuja kohtaan, jos kohta niiden
edustamalla nationalistisella retoriikalla ei ole kovin paljon tarkoitusta
autiolla saarella.
Sen sijaan yritän tarkastella sävellyksiä irrallaan niihin
liitetyistä arvolatauksista.
On myös sanottava, että Karelia-sarja,
Finlandia ja Valse triste ovat niitä teoksia, jotka ovat olleet omiaan
kaventamaan käsitystä Sibeliuksen musiikista ja uusintaneet kuvaa säveltäjästä,
joka on ”vain” kansallissäveltäjä.
Valse triste on
kyllä tehnyt Sibeliuksen nimen tunnetuksi, mutta ehkä osin väärässä
viitekehyksessä. Alkuperäisestä yhteydestään irrotettuna se saattaa antaa
vaikutelman kansallisromanttisesta kitschistä.
Silti sanon samaan hengenvetoon, että olisin mielelläni
kuullut kappaleen osana vuoden 2015 Wienin uudenvuodenkonserttia, kuten oli
vähällä tapahtua.
Konsertin johtanut kapellimestari Zubin Mehta olisi halunnut kunnioittaa Sibeliuksen juhlavuotta
soittamalla Valse tristen, mutta
viime hetkillä kappale jäi pois ohjelmasta nuottikustantajan ylisuureksi koetun
palkkiovaatimuksen takia.
Ajatusleikkini on edennyt vaiheeseen, jossa autiolle
saarelle lähtevässä musiikillisessa arkissani on enää kolme paikkaa on
jäljellä.
Selväksi tuli, että mikään Sibeliuksen ”ylhäältä annetuista”
näyttämölle säveltämistä kappaleista ei mahdu kärkijoukkoon eikä ohita niitä
teoksia, jotka olen jo tähän mennessä valinnut mukaan.
Luovuttuani näin eräistä Sibeliuksen tunnetuimmista
sävellyksistä valitsen soittolistalleni teoksen, jonka luomiseen on tarvittu
varmasti runsain mitoin sekä inspiraatiota että pieniä aiheita.
Se on syntynyt viidennen sinfonian tavoin ”taivaan permannon
mosaiikin palasista” ja saavuttanut lopullisen muotonsa suuren ”takomisen”
tuloksena.
Teos on Sibeliuksen seitsemäs sinfonia C-duuri op. 105.
Se on säveltäjän sinfoniasarjan kruunu ja sinfonisen muodon
kehityslinjan huipentuma ylipäätään. Se merkitsi eräänlaista päätepistettä
sinfoniamusiikin evoluutiossa, jonka sävellysmuodon todellinen isä Joseph Haydn oli pannut alulle
1700-luvun puolivälissä.
Työn alkuvaiheissa Sibelius puhui vielä moniosaisesta
sinfoniasta, mutta ”takomisen” edistyessä osat sulautuivat yhteen viidennen
sinfonian kahden ensimmäisen osan tavoin.
Lopputuloksesta tuli yksiosainen, saumaton kokonaisuus, joka
kantaesitettiin Tukholmassa vuonna 1924 nimellä Fantasia sinfonica. Pian Sibelius ymmärsi, että kyse on
ehdottomasti sinfoniasta.
Vaikka osia on vain yksi, teoksessa kuljetaan monivaiheinen matka
myrskyisten taitteiden ja juhlavien huipennusten kautta seesteiseen päätökseen.
Jaksottaisuus ja moniaineksisuus tekee siitä aidon sinfonian.
Teos alkaa matalalla asteikkokululla, joka nousee kuin maan
alta. Jousten ja puupuhaltimien aiheet kietoutuvat pian hymniksi, ja musiikkiin
vakiintuu teosta hallitseva ylevä ilme. Siinä on syksyn tuoksua ja kypsää,
jaloa melankoliaa.
Teemaryhmitys ja sävellajijärjestys ovat aivan omaperäisiä.
Sinfonialle on myös tyypillistä useiden tapahtumien päällekkäisyys ja
lomittaisuus, jossa kaikki tuntuu liittyvän kaikkeen. Painottomassa tilassa
vellovien orkesterikuohujen keskeltä voi milloin tahansa nousta uusi teema,
joka raivaa tiensä väistämättä sointimassojen huipulle.
Myös väritykseltään Sibeliuksen seitsemäs on omassa
luokassaan. Ranskalaiset spektrimusiikin säveltäjät löysivät sen 1980-luvulla
ja nostivat sinfonian kulttiteoksen asemaan.
Se on ollut myös erikoisen rakenteensa osalta innoituksen
lähteenä monille viime vuosikymmeninä syntyneille orkesterisävellyksille.
Tässä mielessä seitsemäs sinfonia on Sibeliuksen
vaikutusvaltaisin ja kauaskantoisin sävellys.
Sinfonian yhteydessä ei voi olla mainitsematta niin sanottua
pasuunateemaa, joka kuullaan kappaleen aikana useaan otteeseen. Lopussa se
palaa vielä kerran musertavan majesteettisena ja johtaa teoksen täyttymykseen.
Ennen viimeistä C-duuri-sointua kontrabassot soittavat
muistuman kaksikymmentä vuotta aikaisemmin syntyneestä Valse tristestä – surullisesta valssista – kuin vertauskuvana
kaiken katoavuudesta. Näin tämäkin Sibeliuksen menestysteos pääsee seitsemännen
sinfonian kyydissä autiolle saarelle – salamatkustajana.
Aino Sibelius ei ollut läsnä kantaesityksessä. Hän
kieltäytyi lähtemästä Tukholmaan, koska ei halunnut enää todistaa miehensä
alennuksen hetkiä. Edellisessä Göteborgin-konsertissa Sibelius oli johtanut
orkesteria juovuksissa ja lyönyt musiikin poikki kesken esityksen. Mestari
kuvitteli olevansa yhä harjoituksissa.
Uuden sinfonian aikalaisarviot
olivat kuitenkin myönteiset, ja säveltäjä itsekin oli tyytyväinen. Hän totesi kirjeessään:
”miten vähän nämä kaikki aavistavatkaan, mitä olen antanut uudessa
teoksessani”.
Hän tiesi, että uusi teos ei ollut vain yksi 1900-luvun vaan yksi koko sinfoniamusiikin suurimmista ilmentymistä.
Seitsemännen
sinfonian jälkeen Sibelius jatkoi vielä ”mosaiikin palasten” luomista ja
sävelsi jo mainitun Myrsky-musiikin.
Syntyi kuitenkin vielä yksi mittava orkesteriteos, jonka muotoajattelu oli –
jos mahdollista – vielä sinfoniaakin keskitetympää ja pidemmälle vietyä.
Sinfoninen runo Tapiola op. 112 on Sibeliuksen viimeinen
suuri sävellys. Sen tilasi amerikkalainen kapellimestari Walter Damrosch, ja teos kantaesitettiin New Yorkissa vuonna 1926.
Sibelius palasi
vielä kerran Kalevalan maailmaan,
jonka metsän jumalan Tapion valtakuntaa sävellys kuvaa. Säveltäjä kirjoitti sen
alkuun mottorunon:
On metsät Pohjolassa sankat, tummat,
ne ikisalat, haaveet hurjat loi.
Asunnot Tapion on siellä kummat,
haltiat väikkyy, hämyn äänet soi.
Lähes
kaksikymmentä minuuttia kestävä sävellys on monotemaattinen kokonaisuus. Se
rakentuu lyhyestä, ahtaalla alalla kiertävästä sävelsolusta, josta koko teos
kehittyy. H-mollissa kulkeva sävellys on kuin jatkuva orgaaninen metamorfoosi,
joka synnyttää mitä erilaisimpia muotoja.
Kuudennen
sinfonian tavoin modaalisuudella on siinä jälleen tärkeä osa, kuten myös
kromaattisuudella.
Tapiolassa huipentuu Kullervon primitivismi. Arkaaisessa pääteemassa ja sen luomassa
shamanistisessa tunnelmassa Sibelius pääsi viimein suomalaisen runosävelmän
syvimpään olemukseen – nyt täysin modernilla tavalla.
Karun ja tumman
yleisilmeen lisäksi sävellyksessä on jaksoja, jotka tuovat mieleen melkein Mendelssohnin Kesäyön unelman keijukaismusiikin. Lopun valtaisa myrskysekvenssi
palauttaa metsän herran Tapion mahdin kaikessa pelottavuudessaan. Teos päättyy
pitkään levolliseen H-duuri-sointuun.
Brittisäveltäjä Granville Bantockin tytär kuvasi kiehtovasti
Sibeliusta ja hänen teostaan:
”Sibelius näytti
minusta aivan Tapiolta, joka on pohjoisten tarujen outo kaikkivaltias – muinainen,
salaperäinen, julmien unien näkijä – joka hallitsee suomalaisia metsiä. Ehkä
tästä syystä pidän Tapiolaa hänen
kiinnostavimpana työnään. Se kertoo musiikin keinoin hänen omasta voimakkaasta,
visionäärisestä ja vangitsevasta hengestään, joka on samaan aikaan verhoutunut
johonkin sanomattoman surulliseen.”
Tapiola on epäilemättä liikkumattoman, ikuisen metsän kuva, mutta enemmän
kuin luonnon maalailua teos on matka ihmisen omaan mieleen ja sen maisemaan,
sen tutkimattomille alueille.
Tapiolan jälkeen seurasi Ainolan hiljaisuus. Sen aikana tuli julki vain joukko
pienimuotoisia teoksia ja sovituksia varhaisemmista sävellyksistä.
Sibelius työsti
vielä vuosikaudet kahdeksatta sinfoniaa mutta poltti teoksen partituurin
1940-luvulla ylipääsemättömäksi kasvaneen itsekritiikin paineessa.
Tapiola oli kuitenkin niin äärimmilleen viety aikaansaannos muodon
tiivistämisessä ja temaattisessa ykseydessään, että säveltäjän ratkaisu tuntuu
kaikessa traagisuudessaan jopa ymmärrettävältä.
Tie oli kuljettu
loppuun. Mitä Tapiolan jälkeen olisi
voinut enää julkaista?
Musiikkikriitikko ja säveltäjä Cecil Gray totesi: ”vaikka
Sibelius ei olisi kirjoittanut mitään muuta kuin Tapiolan, tämä yksi teos riittäisi takaamaan hänelle paikan
kaikkien aikojen suurimpien mestarien joukossa”.
Olen päätynyt
samaan lopputulokseen, ja siksi Tapiola
tulee valituksi Sibeliuksen parhaiden sävellysten kärkisijoille.
Tapiola saa aution saaren soittolistani sijan kolme ja seitsemäs sinfonia
sijan kaksi.
Perustelen
päätöstäni teosten erilaisella asemalla suhteessa aikaan.
Kun Tapiola merkitsi yhden aikakauden
lopullista päättymistä, seitsemännessä sinfoniassa oli siemen Sibeliuksen
musiikin uudelle tulemiselle. Seitsemäs sinfonia on ulottanut vaikutuksensa
kauas tulevaisuuteen aina meidän päiviemme musiikkiin saakka – paljon kauemmas
kuin Finlandia tai yksikään toinen
suosikkisävelmä.
Teoksista olen
valinnut kuunneltavaksi Lahden sinfoniaorkesterin esitykset kapellimestari Osmo Vänskän johdolla:
Tapiola op. 112 https://www.youtube.com/watch?v=mKdNRv5l7UQ
Sarjan viimeisessä jaksossa selviää, mikä on Sibeliuksen suurin sävellys.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti